oskmar

Alla inlägg den 4 mars 2023

Av Elsa Mårtenzon - 4 mars 2023 16:54

 

 

Bra början på lördagsmorgonen.

  

Vädret har varit ungefär som i går, men inget snöfall som då.

Det har varit kraftig blåst även i dag, med en hel del flygande moln därovan.

Just nu är det 2,8 minusgrader och idag har det varit på minus hela dagen.

Molnen har rensats bort på himlen nu, en del i alla fall och det ska ju bli kallare nu, säger de som vet.

 

Nu två timmar senare är det 3,8 minusgrader och månen vakar över mig!

    

Det värsta nu är isen jag har ute på gården, den är så blank och hård så det är svårt att hålla sparken och dubbskorna på rätt köl, jag halkar hit och dit.

Jag gruvade ända till klockan två på eftermiddan innan jag driftade mig till att gå och hämta veden, men in igen kom jag ju.

Och i morse var jag tvungen att gå ut med askan, som jag tömmer i stora oljehinkar utanför ladugården och ställer in igen tills våren kommer och snön är borta.

Trots att jag var så försiktig jag kunde så gick det inte så bra, på grund av blåsten, men det gick inte att dröja med det längre.

  

  Hela dagen har det varit bara jag, radion och TV:n, tur jag är van och inte sitter och grinar och tycker synd om mig själv.

Jag gjorde en våffelsmet på morron, dubbelsats, för att göra slut på för mycket grädde igen. Det är bra att den går bra att förvara i kylskåpet i flera dagar, om det inte kommer någon brukar den räcka en hel vecka.

 

Buskarna har töat fram nu...

  

Igår ringde kirurgen från Lycksele som opererade bort en knöl jag fått på min hand. Jag som trodde att det var en vårta som växte och växte och började göra ont, därför vände jag mig till vårdcentralen i Dorotea och ville ta bort den.

Det var ingen vårta fick jag veta igår, det var hudcanser, tur att jag är kvitt den nu då.

  

På TV i morse såg jag en ung flicka som sa att hon varit drogberoende sedan 12-års ålder, det började med alkohol som sedan även övergick i knark.

Nu var hon drogfri, men kände av suget fortfarande och måste verkligen skärpa sig. Hon hade fått hjälp och i tid, annars hade jag varit död idag, sa hon.

Men hur hemskt är inte detta, att så unga flickor tar till alkohol och droger.

Det började med att hon hade ångest och kände sig olycklig.

Slutade med att hon tog en överdos och höll på att dö, tramadol tillsammans med alkohol, en medicin som de pratat om i veckan som ungdomar börjat använda tillsammans med alkohol.

En flicka har dött av det alldeles nyss, som hennes mamma berättar om i TV nu för att varna de unga.

Jag ryser när jag hör att tonåringar är sååå olyckliga att de tar till såna farliga grejer! Vad är det som är så fel nu för tiden?

Det har konstaterats att vi inte haft det så bra förspänt någon gång som nu. 

Ja, innan Putins krig och därmed den ekonomiska krisen förstås.  

 

När jag var barn kände jag nog inte ens till ordet olycklig, än mindre hade jag ångest.

Man hade inget överflöd på något vis, varken barn eller vuxna.

Kanske berodde mycket på att vi var för oupplysta om det som inte var så bra och inte jämförde vi oss med varandra vi var jämlika alla. Inget internet fanns där det kastades skit på varandra och inte tror jag att det var någon som drogs med att vi inte var vackra nog, vi såg ut som vi var skapta och var nog nöjda med det, vad jag vet. 

Det har blivit för mycket som är snedvridet nu.

Jag tycker synd om de barn och ungdomar som växer upp nu och ska börja livet när det är så mycket som inte är bra och när det är så många faror som lurar på dem.

  

Dagens namn är: Adrian och Adriana, grattis till er!

 

Ha en fin fortsättning på lördagskvällen, vi ses!

 

Här säger solen hej då för i dag och det gör också jag!

    


 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards