oskmar

Alla inlägg den 24 mars 2023

Av Elsa Mårtenzon - 24 mars 2023 17:20

 

Ja, det är inte stora revor i molntäcket och nu har börjat dra ihop sig igen på himlen, usch!

  

Fredagkväll och helgens inträde på gång.

Det har inte varit det jag brukar kalla kalasväder, men det har gått an.

Det snöde i gårkväll och i morse och in på förmiddan, det ser ut som att ligger dryga dm av snön som fallit. Det har varit få grader och kanske på plussidan ibland för det har runnit av bilen en del av snön. När Anders var in nyss sa han att omkring 15 cm hade kommit i den här omgången. 

Ja, det är väl ingen mening att jag säger till att det räcker nu, vädergudarna lyssnar inte på mig, de gör som de vill.

Just nu är det 7,5 minusgrader och det har faktiskt börjat klarna en del på himlen, inte dumt alls.

Kanke blir det lite solsken i morron om vi har tur.

 

Det ser ut som att jag får låta bilen stå där den står...

  

Nu har Anders kommit hit och håller på snöröja för fullt och jag ser att det hunnit bli en hel del sedan igår morse när han var här förra gången. 

Jag har inte gjort mer än sopat av brostegen hjälpligt i dag. Men det ser väldigt lätt ut när man kör med en stor maskin och det går undan.

 

Tur att det finns gott om plats för snödrivorna...

  

 

Många gånger tänker jag på hur de klarade såna snövintrar förr i tiden, när de bara hade en hemmagjord träspade att skotta med. Det blev nog ingen stor gårdsplan uppskottad då som nu.

Och jag vet ju att mormor trampade vägarna mellan husen med "trygor" och barnens skolväg över viken, det berättade mamma.

De hade nog inte så stora fodringar heller och då fanns det inga bilar som behövde vägar för att ta sig fram. Morfar gjorde en träplog som hästen skulle dra upp till landsvägen, men den gick nog mer ovanpå snön än följde backen.

Ja, det var stor skillnad på förr och nu och inga klagomål, för de visste inte om annat, tålmodiga som de var så gick det ändå.

 

De luckor som blev täpps till mer och mer nu...

  

Jag ringde Maria idag och skulle höra hur det gått med operationen på handen, men hade lyssnat slarvigt. Jag trodde den skulle göras den här veckan, men inte förrän om ett halvår, det är lång väntan på operationer, särskilt ortopediska.

 

Dagens namn är: Gabriel och Rafael, gammeldags namn. Grattis till er som har dessa namn!

 

Ha en vilsam och fin fredagkväll efter arbetsveckans slut, vi ses!

 

Det här min snöröjning för dagen!   

Hej då!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards