oskmar

Alla inlägg den 8 mars 2023

Av Elsa Mårtenzon - 8 mars 2023 16:24

 

På eftermiddan klarnade himlen mer och mer...  

 

De var ymnigt snöfall när jag tittade ut i morse klockan sex, det hade jag inte bett om. Det började redan igårkväll så överraskad blev jag inte direkt när morgonen grydde. Det hade väl kommit 4-5 cm, ev, den har jag låtit ligga kvar, synd att den blåser omkring och in i vedboden också.

Hela förmiddan var himlen täckt med moln men efter klockan tolv har det varit mest sol.

Just nu är det 11,8 grader kallt och helt klar himmel med solsken, inte så dumt om det får fortsätta så.

Nu två timmar senare är det 20 grader kallt och månsken.

 

Inga moln nu...

    

I dag har jag bakat bullar och gjort mig en soppa till middan och vid det här laget tänker jag inte göra så mycket mer nytta, än att lägga bullarna i frysen.

 

Ja, de har fått känna på vinter igen på södra halvan av Sverige och det rejält också och det är väl inte riktigt över än som det verkar.

Det där vill vi inte ha hit upp! De började ta ut våren för tidigt där, det ska man passa sig för, då kan man åka på en smäll.

 

Just nu kliver en starkt orangefärgad måne över trätopparna, tjusigt värre!

 

Solen kryper undan...

 

Ur 3000 otroliga fakta om Sverige:

"Enligt ett kungabrev från 1670 prövades ett slags galärstraff för fångar. 

Fångarna smiddes fast för att som roddare bogsera fartyg mellan Stockholm och Dalarö."

 

Jag är säker på att de fick blåsor i sina händer efter det straffet och det kändes nog både här och där.

Jag undrar om ett sånt straff skulle hjälpa i dag? Knappast, nu verkar inget hjälpa. Men det skulle nog kännas av kroppsligt i alla fall.

Och fastsmidda så var det inte så lätt att smita från straffet heller.

 

Dagens namn är: Siv och Saga, grattis till er som bär de namnen!

 

Namnet Siv har förekommit i Bellvik och hon var en av mina klasskamrater. Hon hette Siv Östlund som ogift och lämnade jordelivet för ett antal år sedan.

Det är bara jag kvar från den klassen.

 

Ha en fortsatt bra onsdagkväll, vi ses!

 

Hej då och ha det gott!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards