oskmar

Alla inlägg den 13 april 2020

Av Elsa Mårtenzon - 13 april 2020 16:49

 

Så här såg det ut i gårkväll innan solen gick ner.

Det blir bättre på kvällen i alla fall efter en ruskvädersdag.

 

 

Oj, vilken blåst vi haft sedan i gårkväll, timmerhuset som jag bor i har ruskat på sig i vindbyarna, men står pall trots att det sattes upp 1817, över 200 år, stadigt bygge tydligen.

 

I dag har jag ibland trott att tallarnas grenar skulle knäckas i stormbyarna, men inte som jag sett från min utsiktsplats i alla fall.

Det har gått snöbyar lite då och då, men de har kommit på tvären.

Plusgrader, 3-4 hela dagen, men det har kännts som tio minusgrader när jag gått ut.

Jag var ut på förmiddan och hämtade in lite ved och det var snudd på att jag skulle lyfta från marken när blåsten tog i som värst.

Just nu är det 2,8 plusgrader och snön fortsätter yra omkring, alltså pågår blåsten fortfarande.

 

Inne hos mig har det varit lungt, i den tid som är nu är det ju ingen kommer och hälsar på heller.

Maria ringde mig på förmiddan, annars är det radion och TV:n som underhållit mig.

 

På radion hörde jag bland annat på en 92-årig kvinna som berättade om de minnen hon hade sedan andra världskriget och koncentrationslägret.

Jag har ju hört många av de olika berättelserna under åren och lika rysliga är de alla.

Men det som jag i dag har tänkt på efter hennes berättelse det är, hur någon nu levande människa kan hylla Hitler och ha särskilda minnesdagar för att ära

honom, samt förneka förintelsen. 

Det är för mig helt obegripligt och det finns de som hänfaller sig åt dessa förnekare och tror på dem. Helt otroligt!

 

I dag blev jag less på att "fira" påsken, jag tog fram strykbrädan och har strukit kläder ett par timmar.

Det blir för mycket helgdagar när man har möjligheten att vara hemma alla dagar, jag tröttnar på dem.

Det gjorde man ju inte när man jobbade, särskilt inte om det var soligt och vackert väder under påskhelgen, då uppskattade man att få vara ute i solen och njuta av det vackra vädret.

Den här påsken har inte bjudit på så mycket av den varan, särskilt inte de två sista dagarna. Jag har istället varit tacksam över att få vara inomhus undan "styggväre".

 

Dagens namn är: Artur och Douglas, grattis till er som heter så!

 

I Bellvik har det funnits en med namnet Artur Näsström, född 1900 i Bellvik. 

Han var gift med en syster till min mor, således en ingift morbror till mig.

Han lämnade jordens vandring 1986.

 

Ha en bra avslutning på annandagen, den här påskhelgen, vi ses och hej då!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards