oskmar

Alla inlägg den 2 april 2020

Av Elsa Mårtenzon - 2 april 2020 16:20

 

Jag kan inte säga att det våras i Bellvik, tvärtom!

 

 

Jaha. nu lyser snön vit på taken igen!

Nu vräker snön ner så jag ser inte holmarna på andra sidan sjön. Men det är ju april och då får man vara beredd på en blandning av väder, olika timme för timme.

Det är inte första snöskuren den här dagen, det snöade även sent i gårkväll, taken var vita när jag tittade ut redan i morse.

Men det töade bort under dagen, alltså har det varit plusgrader.

Just nu är det 0,4 plusgrader och ett mycket ymnigt snöfall.

 

Nu en timme senare öser det på med snö. När jag tittar ut på bilens tak ser det ut som det kommit ca 1 dm under den här timmen. Fy då!

 

I dag har jag hunnit "fuskstädat" i alla fall, men inte mycket mera.

Det har varit för mycket pressträffar i dag också och då blir det inte mycket uträttat för mig.

Men jag hoppas att inte det här ska räcka i all evighet.

 


Fast inte är jag värst drabbad, ensam men det har jag ju hunnit vänja mig med att vara.

 

I dag har jag tänkt att så mycket mera ensam mormor måste kännt sig när hon bodde här och hunnit tillhöra den äldre skaran och som hade varit van vid att ha mycket folk omkring sig från unga år och framåt.

Stor familj med sex barn, en stor ladugård full med djur.

Morfar som hade en affär där hon även skulle hjälpa till.

Dessutom hade hon lite som ett gästgiveri, med ständigt ombyte på boende, där mat och fika ingick. Mest var det skogstjänstemän som bodde här, då bodde hon i det här huset.

Sedan tog sönerna Enar och Eivin över jordbruket, men mormor och morfar fanns med i bilden då också.

När han slutade med affären renoverade han huset som jag har som museum i dag och det blev deras gammelfolkstuga.

Så småningom slutade sönerna med jordbruket och sålde alla djuren, som blev en stor tomhet för mormor. Eivin flyttade till Gävle och jobbade där.

Morfar låg sina sista sju år på Dorotea sjukstuga och Enar jobbade och var som regel bort under veckorna.

Det är de åren som mormor var ensam, riktigt ensam. Hon hade ingen TV som jag har, det hade inte kommit då. En radio hade hon men på den tiden var det nog ganska mycket oljud i radion, störningar, och jag kan inte minnas att hon hade radion på när man var hit. Hon var nog ingen nörd som jag och lyssnade på allt som var möjligt.

Och inte hade hon dator heller, som inte var upptäckt ens.  

 

Nu är USA värst i världen vad gäller coronan!

 

Dagens namn är: Gudmund och Ingemund, grattis till er som bär de namnen!

Om det nu är någon som heter så idag, tveksamt?

 

Men igårkväll när jag berättade att det funnits en Harald i Bellvik. Felaktigt av mig, jag glömde nämligen Harald Wallin, född 1903 i Bellvik.

Tyvärr kan det ske att jag i en tvärhast glömmer någon, men nu är han omnämnd.

 

Ha en bra torsdagkväll, vi ses! 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards