oskmar

Alla inlägg den 23 april 2020

Av Elsa Mårtenzon - 23 april 2020 17:18

 

Lite lustig växt som är gröna under snön och blomknoppar kommer omedelbart när snön försvunnit. Att inte de här gröna bladen fryser bort under snön, det är det som jag tycker är konstigt.

 

 

I dag har solen hållit sig undan, jag har anat den lite svagt ibland bakom molnen.

Det hade varit på minussidan även denna natt och det är synd, det bromsar upp våren.

Jag såg is på vattenpölarna även i morse.

Under dagen har det varit omkring 7-8 plusgrader och jag tycker inte att snön tinat så mycket i dag som i går.

Just nu är det 6 plusgrader och grå himmel fortsättningsvis.

 

På förmiddan gjorde jag veckostädningen som vanligt.

Efter det har jag letat dammsugarborsten i minst en timme, inne i huset.

Jag hade den i bakfickan på jeansen och den ramlade ur, men vart? Jag får nog fortsätta letandet i morron.

Det är svagt att inte Elektrolux kunnat räkna ut att man ska kunna fästa den på dammsugarröret när den inte används, så har det varit på mina förra dammsugare.

Men inte den nyaste som jag köpte förra året. Det är lätt att den åker ur bakfickan, det är inte första gången det händer. Men i dag verkar den ha gått upp i rök!

 

Men vilket dilemma som jag hört diskuteras på radion i eftermiddag.

Det är ju massor med arbetslösa nu och mera kommer det bli i sommar, efter skolornas slut.

Grönsaksodlare och jordgubbsodlare bland annat, behöver anställa folk som hjälper till med bärplockningen och skördar av olika slag.

De vill anställa ungdomar från andra länder hellre än de svenska för de jobbar mycket bättre enligt dem.

Och svenska ungdomar som är arbetslösa vill inte ha såna jobb.

Ja, hur ska det lösas?

Egentligen är det inte klokt, för inte alltför många år sedan stod skolungdomar i kö för att få plantera skogsplant och tjänade väldigt bra för de var flinka och flitiga.

Nu dessvärre vill inte svenska skolungdomar ha det jobbet.

Jag vet inte om man ska tycka synd om uteblivna sommarjobb för dem, när det tackar nej till det som ungdomar mer än gärna kunde tänka sig och tjänade bra på förut.

Det kanske blir till ett nytänkande på många fronter nu efter att vi drabbats av coronakrisen.

Det här får mig igen, att tänka på den professor som jag hörde på radion för mer än 30 år sedan.

Han sa, att om 50 år kommer folk att få börja om från början igen, med att odla upp den jord som fått växa igen och den mark som förvildats kommer att bli värdefull för att vi ska kunna överleva.

Det är nog inte så säkert kanske att det går att ta allt för givet.

Att vi inte ska behöva kröka ryggen igen, som de fick lov att göra förr för sin överlevnad.

 

Dagens namn är: Georg och Göran, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en riktigt bra torsdagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards