oskmar

Alla inlägg den 25 april 2020

Av Elsa Mårtenzon - 25 april 2020 16:28

   

Näsets allr yngsta tunnbrödsbagerska, Freja.

(Här även som en av bilderna på årets almanacka.) Aj, det blev flera, slarv av mig.

 

 

När jag drog upp rullgardinen i sovrummet i morse var det klarblå himmel. 

Jag bestämde mig, att efter jag druckit elvakaffet så skulle jag vara ute jättelänge i dag.

Det har inte blivit så mycket utevistelse den här vårvintern som det borde.

Det hade varit flera minusgrader under natten, bilen var full frost och vattenpölarna hade ganska "tjock" is.

Tallgrenarna fladdrade hejvilt, det var lätt att räkna ut att det nog inte var så skönt ute, kanske i lä i solen.

Men solen den försvann redan före klockan elva, det blev inte så fint väder som jag trodde. Jag gick ju ut ändå på en promenad, men skönt var det inte i kallblåsten.

Just nu är det 5,3 plusgrader i skuggan, det blåser ungefär likadant nu som i morse.

men solen skiner och det är mera blått på himlen nu.

 

I dag har Lovisa och Laila varit hit en sväng och jag har pratat med Malin på telefon och med Gunnel.

För övrigt har jag haft sällskap av radion och TV:n samt datorn och dagen bara försvann, jag har inte deppat över ensamheten i dag heller.

 

Men av alla dumheter Trump hävt ur sig sedan han blev president, nog är det väl det allra dummaste det sista vi fått höra?

Ett av de otaliga dumma utalanden han gort i fråga om covid-19.

Jag var nära ramla ur fåtöljen där jag satt framför TV:n!

 

Han har kommit på, alldeles själv, att man kan använda sig av desinfiktonsmedel och göra en storstädning av lungorna och ta död på viruset på en minut.

Han hade även ett förslag på, att med ett starkt "sken" genomlysa kroppen, till exempel UV- strålning och viruset skulle kunna försvinna.

Den som satt där till höger om Trump, hans rådgivare, den senaste i medicinska frågor, visste inte vad hon skulle göra av sig där hon satt och kände sig tvungen tydligen, att inte reagera. (Men hur kan de bara sitta tysta och höra på honom?)

Kan han vara så urbota dum att han tror på dylikt, då är han farligare än vad man trott.

Det var en läkare i morse som var inne i media i USA och varnade folk, det var ju farligt om barn skulle höra och se sånt och vuxna också, som inte tänker sig för och tror att det Trump säger är seriöst, sa han.

I går var jag inne på en delning någon gjort på Facebook där han presenterade sitt botemedel.

Då blev jag mäkta förvånad också över att hans fans, svenska, gått in och försvarat Trump. Var det "troll" eller vad?

Jag fick mina aningar att de tillhörde ett visst parti, som även bryter ut i beundran för honom av och till.

 

Det här föranledde mig att erindra mig när Olov Axel Sandin i Bellvik låg för döden 1916 i lunginflammation.

Familjen hämtade prästen i Dorotea. han gjorde vad som stod i hans makt att rädda livet på gubben.

Han provade en huskur som var mer eller mindre vanlig på den tiden. Kuren bestod av konjak, terpentin och råa ägg, den blandningen fick Sandin att dricka. Men han överlevde inte kuren.

Men 1916 då var inte läkarvetenskapen lika framåt som i dag och prästen han chansade.

Men, 2020 borde en president i det största landet i världen begripa att det han förordade i går var livsfarligt!!!

 

Om Olov Axel Sandins kamp för livet har jag berättat om i Bellviksboken, det är en historia som jag fick berättad för mig när jag intervjuade folk om hur det var förr.

 

Dagens namn är: Markus., grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt bra lördagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards