oskmar

Alla inlägg den 27 april 2020

Av Elsa Mårtenzon - 27 april 2020 16:43

 

I dag har jag ätit en riktigt gammeldags efterrätt, en bärkräm, det gjorde mamma lite då och då när jag var barn.

 

 

Nä, fy va trist väder det varit i dag!

Solen har skymtat fram som hastigast några få gånger under dagen, för det mesta har himlen varit grå.

Det har varit 4-5 plusgrader och lite kallblåst, inte särskilt njutbart väder.

Under natten var det inte minusgrader för jag såg ingen is på vattenpölarna i morse.

Just nu är det 4,5 plusgrader och lite mera blått där ovan, men det är ju typiskt när kvällen kommer då klarnar det upp och nu är det väldigt nära att solen får komma fram. Ja, bättre sent än aldrig. Det har inte gjort så värst mycket på snön i dag heller, det tinar dåligt nu tycker jag.

 

Nu en och en halv timme senare är det det helt klar himmel och 3 plusgrader.

 

Det har varit alldeles för mycket intressant information på TV:n i dag, det tar för mycket tid som jag borde använda till annat. Men å andra sidan är det alldeles för mitt i skarven på årstiden för att jag ska kunna börja med något nu.

 

Det var information, bland annat, om den nya skolutredningen, om den usla likvärdigheten i Sveriges skolor numera, segregationen.

Det är bedrövligt att det blivit så, Sverige var känd för en av de bästa skolorna i världen. Men det har blivit förstört totalt nu, det fria skolvalet, det är något som absolut inte gäller alla.

Ett annat stort fel är att de ska kunna välja skola redan från BB,  klart att det blir segregation med de regler som finns nu. Alla ska ha samma chans, tycker jag.

Det ska inte ha någon betydelse vilken status föräldrarna har och hur tjock deras plånbok är. Det är också bäst för landet och framtiden och framför allt att alla barn har lika chans.

Det blir spännande och se om den här utredningen kan göra någon skillnad nu.

 

Ja , det har varit två pressträffar också, den nu sedvanliga informationen om coronapandemin som är klockan 2 varje veckodag numera.

Än så länge är det inte någon säker vändning på pandemin.

Och på de ställen, som Finland och Norge till exempel, tror nu "de lärde" att de bara skjutit på utbrottet genom de totala nedstängningarna i samhället och att de får sin topp på eländet när hösten kommer.

Det låter ju inte bra, det blir nog ingen riktig koll på detta förrän de fått fram ett säkert vaccin och det tar sin tid.

 

Ja, så mycket nytta har jag således inte gjort i dag heller, men jag bestämmer ju över mig själv.

Jag har pratat med Ann Cathrine på morron, ett riktigt långsamtal blev det.

Och så har jag pratat med Gunnel.

Annars har det varit klent med sällskap annat i TV:n och radion, men det går inte av för hackor, jag blir inte dummare i alla fall.

 

I går den 26 april var det 34 år sedan vi flyttade från Hoting och till den plats där jag föddes, på Näset i Bellvik. Det har jag inte ångrat en endaste sekund!

Vi flyttade hit samma helg som Tjernobylkatastrofen skedde.

 

Dagens namn är: Engelbrekt, grattis till dig som bär det namnet!

 

Jag tror inte att det är några barn som döps till det numera, eller? 

 

Ha en bra måndagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards