oskmar

Alla inlägg den 6 april 2020

Av Elsa Mårtenzon - 6 april 2020 17:24

 

Nu skiner solen och det är klar himmel Då blir det månsken ikväll då...

 

 

Hej igen!

Inte mycket sol i dag, men ibland har den tittat fram en liten stund. 

Jag har varit inomhus hela dagen så jag skulle inte haft någon nytta av solsken om den funnits till.

Det var några minusgrader på morron men redan vid niotiden var det på plussidan och så har det varit hela dagen, omkring 8-9 plusgrader. Så brukar det som regel vara under påskveckan.

Just nu är det 7,8 plusgrader och nu skiner solen. Jag hoppas naturligtvis på en solig påsk, annars blir den nog ganska trist- om jag inte kan sätta mig i solen några timmar under påskhelgen. Men det finns det ingen garanti för förstås.

 

Det var till påsk som föret i skogen brukade ta slut. Det var till påsk som skogsarbetarna kom hem och ställde bort timmersvansen, yxan och barkspaden.

Och det var till påsk som timmerkörarna med häst, kom hem och "timmerdorningen" ställdes undan.

Då var det veden för nästa vinter skulle ordnas, det låg en jättestor trave ved hemma på vedbacken som skulle kapas upp och sedan med yxa klyvas till lagom storlek för vedspisen i köket, både för värmens skull och för mat och bak.

Det fanns mycket annat som skulle göras på gården fram tills "våranna" tog vid.

Ja, det var mycket som skulle ordnas, det blev inga lediga dagar för att skogsarbetet gjorde uppehåll tills nästa vinter.

Många av männen var med i flottningen när det blev dags. Det tror jag att de  mestadels tyckte var en rolig och härlig tid, om än slitsam av och till. Men det var vår och sol och fågelsång från morron till kväll som följde dem och underhöll dem.

Det var en liten snutt om hur det såg ut framåt våren på den tiden.

 

Nästa kväll ska jag berätta om när n´ Amandus och n´ Hans kom hem till påsk från ett skogsarbete i en by utanför Åsele. Det beskrev Amandus för Göte och mig och han var duktig att krydda sina historier, vi fick oss ett gott skratt, som alltid när vi hälsade på hos Bojan och Amandus.

 

Dagens namn är: Vilhelm och William, grattis till er som bär dessa namn!

 

Jag önskar dig en riktigt vilsam och skön måndagkväll, vi ses och hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards