oskmar

Alla inlägg den 19 april 2020

Av Elsa Mårtenzon - 19 april 2020 17:40

 

Det är riktigt mycket barmark i kväll, eller hur?

 

 

Ganska mycket solsken under dagen med en del moln och lite lugnare med blåsten.

Det har varit 8-9 plusgrader hela dagen och det blir större ytor där snön försvinner.

Just nu är det 8 grader varmt i skuggan, sol ibland och fortfarande lite blåsväder, men mindre.

 

Det är slibbigt före att vara ute och promenera i, snön är som skum och där det inte är snö där är det geggigt.

Men det blir ju bättre allt eftersom och jag siktar på det.

 

I dag har jag inte sett till någon, så klart. Men jag har pratat i telefonen, både med Gunnel och med Allan, samt en kortis med Nils Gunnar.

Med Allan blev det ett samtal på en och en halv timme, lite väl länge förstås, men det var ett tag sedan sist.

 

Eftersom det inte händer så mycket runt omkring mig är det inte lätt att komma på vad jag ska skriva alla gånger.

Därför får det bli lite historia ikväll också, det kan man ju inte få för mycket av, enligt mig.

 

"Pojken som fick testa vaccin mot smittkoppor.

Den brittiske läkaren Edward Jenner (1749-1823) har sin självklara plats i

historieböckerna. Han lyckades nämligen skapa det första riktiga vaccinet och dessutom mot den mycket dödande sjukdomen smittkoppor.

På Jenners tid visste man att personer som tidigare haft den närbesläktade sjukdomen kokoppor blev immuna också mot smittkoppor.

Jenner prövade därför att först utsätta en liten pojke med namn James Phipps för sekret från kokoppor. Några veckor senare försökte han smitta samma pojke med smittkoppor. Exsperimentet var förstås fullkomlig livsfarligt och moraliskt tveksamt.

Men det fungerade. Pojken fick aldrig smittkoppor och Jenner hade skapat ett vaccin mot den dödliga sjukdomen. 

Vaccinet skrev in Jenners namn i historieböckerna, men James Phipps fick inte ta del av berömmelsen - trots att det var han som hade riskerat livet." Slut citat.

 

Ja, trots att forskare nu försöker göra vad som står i deras makt för att ta fram ett vaccin mot covid-19, så vill man ju inte att de ska sätta någon liten pojkes liv på spel.

Det var fult gjort, Jenner hade tur som hittade rätt, men framför allt den lille pojken, det kunde gått väldigt illa.

Men å andra sidan har det vaccinet räddat många människoliv.

När jag skrev Bellviksboken och Nybäcksboken stötte jag på i husförhörslängderna noteringar av prästen om vilka som blivit smittkoppsvacinerade.

 

 

För övrigt så har det inte hänt mycket, det är ju inte ens presskonferenser när det är helg.

 

Dagens namn är: Olaus och Ola, grattis till er som har de namnen!

Jag är tveksam till att någon heter Olaus numera, men kanske.

 

Ha en bra fortsättning på söndagkvällen, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards