oskmar

Alla inlägg den 23 augusti 2020

Av Elsa Mårtenzon - 23 augusti 2020 16:53

 

Så här var utsikten igårkväll efter en regnskur i solsken.

 

 

I dag har det varit ett annat väder, inte sol och inte en stilla sjö.

Det har blåst ganska friska vindar från nordost och varit moln hela dagen. Lite regn, egentligen inget alls, bara på låtsas. På eftermiddan blev det lite glest bland molnen och solen fick chansen lite av och till.

Just nu är det 14,3 grader varmt, ingen sol och ganska kraftig vind.

 

Jag har plockat vinbär på eftermiddan och frös om fingrarna, det var ett tag sedan. I dag behövde jag en jacka på mig för att inte frysa i vinbärsbuskarna. 

Jag hoppas vädret tillåter en fortsättning på plockningen kommande dagar.

Om de varit riktigt mogna hade jag plockat dem när det var varmt, men ska man göra saft måste de vara helt mogna, annars blir det geleklumpar i saften.

 

I går såg jag inte till en levande själ på hela dagen, i dag har Ingrid, Nils Gunnar, Michael och Jan Peter varit hit.

Ingrid tyckte att jag gjort en god kaka till kaffet och ville ha receptet.

Numera är det enkelt att " skriva av ett recept", man tar fram mobilen och tar en bild på det, snabbt och lätt.

 

I går skulle jag roa mig ett tag med att från gästboken i museet räkna hur många besökare jag haft där. 

Jag började med den fem år för sent egentligen, kom inte på det förrän 2003. 

Men det är riktigt spännande läsning, men tyvärr så tröttnade jag på att räkna redan vid strax efter 800, jag blev lat.

Det var många utländska besökare som varit där under åren, de flesta från Tyskland.

Tvåa kom Norge därefter USA.

De som varit hit från USA hade sina rötter i Bellvik och många därifrån var hit innan jag hade nån gästbok.

Det var 44 stycken som utvandrade till USA från Bellvik, just nu kan jag inte komma på mer än två som återvände till sin hemby och blev kvar här. Det var Viktor Edin och Manne Edlund.

De övriga blev bofasta däröver, men en gammal tant skrev ett brev till ´n Iljas och ville låna 100 kronor av honom så att hon kunde fara tillbaka och dö i Bellvik. Hon fick inget svar på sin förfrågan och hennes död kom väl som en befrielse i USA. eftersom hon längtade tillbaka till Bellvik men inte blev bönhörd.

Jag har haft kontakt med en ättling till den kvinnan och hon har köpt en Bellviksbok.

Vi är Facebook vänner, samt med hennes dotter.

Hon hade varit till Tåsjö och Dorotea året innan Bellviksboken var utgiven, men då visste vi om inte om varandra. Hon hittade mig på nätet två år senare och grämde sig att hon inte vetat tidigare, att det var till Bellvik hon skulle åkt, hon och hennes man.

 

För 34 år sedan, den sommaren vi flyttade hit, kom en ung man från USA som sökte sina rötter i Bellvik, samma släkt som ovan.

Han hade varit på pastorsxp i Dorotea och uppgett sin farfars namn som var

Hans Magnus. Prästen kollade i födelseboken och hittade det namnet, trodde det var min morfars far. Men jag visste ju med säkerhet att min morfars far inte farit till "Amerikat",

Han som jag hade besök av hette Terry Erikson, han gav mig sin adress och ville att jag skulle ta reda på hans släkt i Bellvik så skulle han komma året efter igen.

Men tyvärr jag hade för bråttom då när vi höll på med renoveringen.

När jag sedan började med släktforskningen och boken var det första jag kollade vilken släkt han hörde samman med. Och det var inte svårt att få fram, jag skrev brev till honom och skickade en bild över hans förfäder i Bellvik.

Men tyvärr, jag har aldrig fått svar från honom, det måste ha hänt honom något och det grämer mig mycket.

Det skulle varit så roligt att kunna ge honom en berättelse om hans förfäder i Bellvik, han var så angelägen om sina rötter, som de är de som har sina rötter i Sverige. Det har vi sett flera år i TV-programmet Allt för Sverige.

Och det vet jag efter de som jag träffat här, de är överlyckliga över det som de får redan på,, jag har till och med kunnat visa dem gården som deras förfäder sålt och lämnat för Amerika.

(Oj det blev långt ikväll!)

 

Till museet om jag återgår till där jag började, har det även varit besökare från Spanien, Serbien, Indien och England, lite blandning alltså.

 

Dagens namn är: Signe och Signhild, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsattt bra söndagkväll, vi ses!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards