oskmar

Alla inlägg den 11 augusti 2020

Av Elsa Mårtenzon - 11 augusti 2020 18:16

 

Klockan elva i gårkväll var månen så vacker, med tillhörande guldgata över sjön. Tyvärr gör inte bilden månen rättvisa...

 

Perfekt väder i dag också, bättre kan man inte begära!

Precis lagom värme och sjön stilla och vacker, samt solsken hela dagen.

I morse var det tät dimma och då brukar dagen bli fin. Dimman drog bort nästan på en gång, solen torkade ut den.

Just nu är det 20 grader varmt i skuggan, sjön fortfarande lika, stilla och vacker, solen skiner. De moln som nu uppenbarat sig därovan är inte besvärande alls, närmast en prydnad på himlen. Alla möjliga modeller på dem, rena konstverken.

 

I kväll är jag mer "brôten" än vanligt, jag har varit i bagarstugan på städuppdrag flera timmar i dag och det känns i hela mig.

Det blir en dag där i morron också, då med skurvatten, borste och skurtrasa. Och såpa!

Ja, jag behöver två städdagar där numera, det går inte så fort nämligen. Men jag säger som mamma igen: "Den kommer fram den som kör med oxen också".

Med andra ord, det går sakta nu för tiden, om man ska göra det noggrant.

Förut kunde Göte hjälpa mig att bära ut och in tillbaka de tunga grejerna, men han har slutat med det nu och då får jag klara mig själv. Men tungt var det!

Nu är det mesta mjölet borta och ugnen rengjord i alla fall, allt förberett för morgondagen.

I morronbitti ska jag gå dit och blöta på degen som är fasttrampad på golvet, det går lättare att få bort den då.

 

På morron i dag var jag ute och rensade bort de regn och stormskadade blommorna i rabatten, det har jag inte gjort så tidigt något år förut. Men det såg för bedrövligt ut, halvvissnade och heldöda blommor. Adjöss med dem!

 

Egentligen borde jag inte sitta inne nu när det är så vackert ute. Vem vet när det vänder och då måste man vara inomhus kanske, om det blir regn, blåst och kyligt.

Då är jag hellre inomhus förstås.

 

Dagens namn är: Susanna, grattis till er som heter så!

 

Ha det riktigt gott under den soliga tisdagskvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards