oskmar

Alla inlägg den 9 augusti 2020

Av Elsa Mårtenzon - 9 augusti 2020 17:11

 

Inga Greta Förares, minnesbild från hennes släktgård, som hon mindes det 2011.

Hon föddes 1928 i Bellvik, hennes flicknamn var Hedberg.

Hennes minnesbild är från sommaren 1933, längst ner står Inga Greta och drar slipstenen åt sin gammelmorfar, som hette Anders Edvard Andersson Backlund, född 1840 i Bellvik, död 1934. 

 

 

I dag har det varit betydligt svalare vindar och de har kommit från norr, det brukar vara svalare då. Det har varit mycket moln och varit rätt så friska vindar men solsken ibland.

Just nu är det 16 grader varmt och solen skiner, men molnen är många.

Eftersom jag inte är särskilt förtjust i 30 graders värme så duger det här gott - om solen får skina.

Hoppsan! Alla molnen är borta nu!

 

I dag har jag haft våffelfrämmande och jag har varit inomhus hela dagen.

Det var Magnus med familj, samt Nils Gunnar och Ingrid som har hjälpt mig äta upp våfflorna. Jag hade mycket kvar av smeten sedan i går då det bara var Maria och jag som åt våfflor. Jag gjorde en ny sats i morse och fyllde på så det skulle räcka i dag.

Nu är de uppätna och jag slipper äta våfflor hela veckan.

 

Nu ska jag ta tillbaka en sak som jag skrev före helgen och inte hade alla uppgifter om.

Jag skrev nämligen att coronan spred sig i flera länder men inte i Sverige.

Det var fel, den sprider sig visst i  Sverige, bland ungdomar.

Jag hade suttit på gräsklipparen och inte hört FHM:s information på TV på eftermiddan.

På nyheterna under kvällen fick jag höra sanningen, jag ville inte komma med en lögn, men hade missat viktig information på eftermiddan. Jag tar tillbaka det som var fel!

 

De som varit hit sedan Anders Förare var hit med Inga Gretas tavla i fredags har verkligen beundrat den, som jag.

Den säger så mycket till oss som är född här och vet hur det varit och det är så mycket nostalgi i den och så roligt att Inga Greta har målat utifrån sitt minne hur det såg ut när hon var fem år. Sommaren när hon var fem var 1933, det var mycket som var annorlunda då i Bellvik och att hon kunnat och velat återge det i bild, med sin egen hand som fattat målarpenseln, är fantastiskt tycker jag.

Hon målade tavlan 2011 och hon var född 1928, det var således många år som hon burit på minnesbilden, men ändå kunnat återge sin släkts gård från förr med pensel och färg. Tack Inga Greta, som nu lämnat jordelivet! 

Jag tycker också att det är fantastiskt att jag fått låna den för att visa den i museet och berätta om den, tack till barnen Förare!

 

Dagens namn är: Roland, grattis till er som heter så!

 

Och grattis till min kusin Roland, som nu bor i Umeå sedan några år!

 

Ha det fint på söndagkvällen, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards