oskmar

Alla inlägg den 7 augusti 2020

Av Elsa Mårtenzon - 7 augusti 2020 18:48

 

Käringholmen speglar sig igen och den spegelbilden tröttnar jag aldrig på...

 

 

Vi har just nu högsommarvärme igen, det har vi inte haft så mycket av den här sommaren.

Jag har inte varit hemma i dag och när jag åkte i morse var det tät dimma, men efter vägen mot Dorotea lättade den och det blev strålande solsken.

Malin och jag har tillbringat stor del av dagen i Strömsund och vi hade det riktigt mysigt. Tack för i dag Malin!

Det var växelvis moln och solsken och fläktade så skönt i Strömsund, vi satte oss på en bänk i solen men det blev för varmt efter en stund och vi blev tvungen att röra på oss.

Det var omkring 28 grader där och har nog varit däromkring i Bellvik också skulle jag tro.

 

Just nu när klockan är 19.30 är det drygt 21 grader varmt och sjön tjänstgör som spegel för holmarna och Käringholmen är vackrast på spegelbilden, som vanligt.

Nu har det dragit ihop sig en hel del moln på himlen, jag hoppas de försvinner till i morron.

 

Medan jag varit i Strömsund har det kommit en tavla till museet, som fått namnet

"Min barndomshage" målad av Inga Greta Förare, född Hedberg i Bellvik.

Hon har berättat, som följer med tavlan, att hon målat av ett minne från en dag den  sommaren hon fyllde 5 år. Det ska jag berätta vidare en annan kväll. Det är en tavla som andas nostalgi med minnen från hennes barndom.

Jag har fått låna tavlan av Anders Förare hennes son, för att ha i museet så länge jag kan ha visningar där. Det är bara att hoppas att det kommer besökare som får se den och att jag får berätta om den.

Jag tycker den är jättebra och den återger den tidens anda.

Inga Greta var född 1928, detta är alltså hennes minnesbild från en dag sommaren 1933.

Tack till Förares för förtroendet, för att ni lånar ut er mors tavla till museet!

 

Dagens namn är: Dennis och Denise, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fin och mysig fredagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards