oskmar

Alla inlägg den 4 augusti 2020

Av Elsa Mårtenzon - 4 augusti 2020 17:10

 

Vägen upp till Näsudden, det var där förste nybyggaren i Bellvik började sitt nybygge.

Nu är det andra invånare där...

 

 

Regn på morron och tidig förmiddag, sedan gråa moln resten av dagen.

Just nu är det lite luckor i molntäcket men sol mitt emot i Fågelberget i alla fall.

Det är 14,5 grader varmt, ungefär som under dagen. Svag vind som kommer från nordväst.

 

I morron hoppas jag på torrt väder så att jag kan klippa gräs, idag har det inte torkat upp där det är tjockt gräs.

 

Jag såg i gårkväll att den tolvåriga flickan som blev skjuten i helgen hade varit ute för att rasta deras hund. Så synd, om hon lät hunden vänta tills det blev normaltid och morron då hade hon levt. Tänk vad hennes anhöriga ska gräma sig över det.

Att man ska behöva riskera sitt liv när man går ut och rastar hunden. Oj oj oj!

 

I morse hörde jag på nyheterna att det över 18 miljoner människor som har covid-19 i världen nu. Och då tror man att det finns länder där de inte alls har någon ordning på hur många som är smittade.

I Iran till exempel har de uppgett många mindre smittade än vad de egentligen har och så kan det nog vara på många ställen.

Bolsonaro han sa, att det har alltid dött människor, han var inte särskilt förvånad.

Hur har de kunnat välja honom som ledare för sitt land?

Brasilien ligger ju tvåa efter USA i antalet covid-19 sjuka.

 

I dag ringde det en kvinna hit som hade sin härstamning från Nybäcken, hon hade varit sex år när deras familj flyttat därifrån. Föräldrarna var Einar och Maja Rönnberg. Maja som så välvilligt berättade för mig när jag skrev Nybäcksboken, värdefulla minnen som hon hade och som hon tyckte det var viktigt att hon fick dela med sig av.

Så´na minnen som gör boken värdefull för de efterlevande att läsa.

Mina böcker är inte som en "telefonkatalog" med bara namn och födelsedata. Jag ville fylla dem med människornas liv och vardag och gjorde vad jag kunde för att få de äldre som fanns kvar att berätta för mig.

Hon som ringde i dag ville beställa en av mina böcker som jag ska skicka till Kramfors där hon bor. Det blev ett riktigt långsamtal, det finns alltid mycket att prata om med dem som härstammar härifrån, det blir både frågor och svar och många gamla minnen. Hon och jag har inte träffats men vi har ju gemensamma bekanta, som vi minns båda två.

Hon och hennes familj hade varit hit på en Bellviksdag, men det hade jag ju ingen aning om. Det fanns så mycket jag skulle göra då och det var så många här så jag kan inte säga att jag träffade dem som var här.

 

Dagens namn är: Arne och Arnhold, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt bra onsdagskväll, vi ses!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards