oskmar

Alla inlägg den 16 augusti 2020

Av Elsa Mårtenzon - 16 augusti 2020 17:53

 

Koncentrerade på uppgiften...

 

Hej igen!

Så friskt och härligt väder i dag, solsken från en klarblå himmel med ganska friska vindar från nordväst. Hög och klar luft som det brukar vara när hösten närmar sig.

Just nu är det 15,5 grader varmt i skuggan och himlen är lika klarblå och molnfri fortfarande. Vinden har friskat i och kommer från nordväst.

 

Jag har inte varit ute i solskenet mer än gått mellan bagarstugan och huset ett antal gånger. Och det är då mycket trevligare än gå i spöregn mellan husen.

 

Bort med överflödigt mjöl... 

 

Maria och Larsa har varit här i dag för att lära sig baka tunnbröd, vilket ingen av dem prövat förut.

Det har gått som en dans från början till slut.

Mest inponerad blev jag av Larsa som sköt in sitt livs första tunnbrödskaka så elegant och felfritt som om han inte gjort annat i sitt liv. Det brukar de flesta nybörjare gruva sig för.

Först skulle jag visa hur han skulle göra och totalt misslyckdes, den hängde med ut halvvägs igen. Jag hade nämligen diskat upp "fjala" i veckan, alltså blött den rejält som gjorde att virket blev lite strävt och kakan ville inte släppa.

Nästa kaka tog Larsa hand om och det gick betydligt bättre än för mig, som gjort den proceduren tusentals gånger.

Men efter lite knep med mjöl och våldsam "smekning" med min hand först så visste "fjala" bättre vad det var frågan om.

Maria har skött degen från början till slut, från tillredning och degämne på bakbordet till färdiga brödkakor, med glans. 

Jag visade med att baka ut en kaka, sedan tog hon över och efter lite påpekande på andra sidan bakbordet har jag bara varit åskådare.

 

Gott med mat efter hårt arbete, eller hur? 

 

Mat till middan hade Maria lagat och tagit med sig, jag behövde bara plocka fram lite porslin på bordet och äta.

Nu har de åkt hem till Hoting och jag ska inte göra mera än titta på TV resten av kvällen.

Eftersom jag vaknade redan halvfyra i morse, lite väl tidigt, så räknar jag med sömn hela natten som kommer.

 

Ja, nu får vi se vad som kommer att hända framgent i Belarus?

Det pågår en jättestor fredlig demonstrtion där nu, massor med deltagare men helt fredlig och lugn. Hoppas att det inte spårar ur.

Lukatjenka har hållit tal i dag och hotat men eventuell medhjälp från rysk militär.

Det är så man ryser och bävar för vad som kan hända, måtte inte Ryssland och dess militär lägga sig i!

 

Dagens namn är Brynolf, grattis till er med det namnet!

 

Ha en fortsatt bra söndagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards