oskmar

Alla inlägg den 25 augusti 2020

Av Elsa Mårtenzon - 25 augusti 2020 16:52

 

Det här var den enda bild med anknytning till Bellvik som fick plats i boken.

Paul var nog med alla somrar sedan han blev vuxen till slutet av timmerflottningens historia.

 

 

En helgrå dag med en regnig förmiddag. 

Eftermiddan har det inte regnat men himlen har varit helgrå.

Just nu är det 11 grader varmt, grå himmel fortfarande, vinden kommer från sydost och är måttlig.


Av naturliga skäl blev det ingen vinbärsplockning i dag, de hänger kvar på busken. Det ser inte så lovande ut vad gäller vädret nu framöver, men om det är uppehåll går det ju plocka.

 

Jag har varit på sjukstugan och tagit de sedvanliga proverna i dag.

Var även på ICA och handlade då, det var bara ortsbor den här gången. Semesterfolket har dragit för några obekanta kunde jag inte se.

 

Jag har inte gjort så mycket nytta i dag, när jag fikade efter att jag kommit hem började jag att bläddra i en bok som Enar hade köpt som heter "Flottning förr och nu", som är en minnesbok tillägnad flottarna efter Ångermanälven med många bilder och berättelser om flottarna i de här trakterna, skriven av Sven Åke Henriksson född i Åsele.

Att Enar köpte boken är naturligt för han jobbade i flottningen i Bellvikssjön i många somrar. Jag är övertygad om att han tyckte det var en härlig tid, ett avbrott efter det hårda arbetet han gjorde i skogen på vintarna som brosslare, som måste ha varit ett jättehårt arbete.

Han och Laur bodde i en liten koja i Bellviksnäset så länge flottningen pågick i Bellvikssjön, de passade timmernotorna som drogs på sjön och mot Rörström.

Riktigt vad deras arbetsdag bestod av det har jag inte så noga reda på, men vad jag förstår så hade de den passningen både dag och natt för båten drog ju timmernotorna dygnet runt.

På den tiden var det aldrig tyst varken natt eller dag, då hörde vi flottarbåten hela tiden tills allt virket uppifrån hade passerat förbi Bellvik.

En del av flottarna följde med ända ner till Sandslån där slutsorteringen verkställdes.

Sedan var det nog dags att fara hem ta i tu med slåttanna, för dem som hade den sysslan resten av sommaren.

1983 upphörde flottningen i Ångermanälven och hela vägen neröver.

 

Dagens namn är: Lovisa och Louise, grattis till er som bär de namnen!

 

Jag hade en farmor som hette Lovisa och har ett barnbarn som heter Lovisa.

Själv heter jag Louise som andra namn.

 

Ha en bra fortsättning på måndagens kväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards