oskmar

Alla inlägg den 13 augusti 2020

Av Elsa Mårtenzon - 13 augusti 2020 18:16

 

Månsken klockan elva i gårkväll. Men jag tror inte att blixten fungerar som den ska, så dåliga har inte mina månbilder blivit förut.

Men vackert var det i verkligheten med en klar måne och en klar guldgata över sjön till mig. Jag ber om ursäkt för en urusel bild!

 

Hej igen!

Vilka fantastiska dagar det varit den här veckan! Det är lite extra när det är i augusti de de infinner sig. Det är så varmt och skönt och åtminstone här nere hos mig inga insekter som stör, jag ser inte en fluga ens.

Och det känns så rent och härligt i luften när det är sommar den här tiden.

Det har varit omkring 20 grader varmt och över ibland och strålande sol tills på sena eftermiddan när det dök upp lite moln, men varmt ändå.

Sjön har varit för det mesta stilla och bjudit på det bästa den kan.

Just nu är det 19 grader varmt i skuggan och sjön är spegelblank. På himlen finns det nu en del moln men även lite blått därimellan. Ja, vad mera kan man begära? Nej det är helt perfekt!

 

I kväll ska jag citera litegrann som Inga Greta har berättat om sin gammelmorfar. Berättelsen hänger i en liten mapp på baksidan av tavlan.

 

Så här skriver hon: 

"Minnen och berättelser

Gammelmorfar var ute på sin rundvandring till sina döttrar. Han kom till Linda, min mamma. 

Kan du tänk dig! Ta va (kan inte läsa ordet som följer, handskrift) a´Alma skull tell å kärn smöre och kan du tänk dä tappen geck bort i kärna. Men tell all löcke va matta ren."

 

Jag tror att det tarvar en liten förklaring. 

Alma skulle kärna smör av sin samlade grädde, men tappen = lika med korken lossnade och grädden rann ut över golvet.

Men till all lycka uttrycker sig gubben, så var mattan ren!

Som jag förstår öste hon upp grädden från golvet tillbaka i kärnan och kärnade vidare.

Kanske sopade hon upp den på en sopskyffel och öste den i kärnan igen.

 

Så mycket vet jag, att det smöret skulle jag inte äta, så ren var nog inte mattan! Egen kommentar...

 

"Gammelmorfar blev änkeman redan 1910. Hans bror dog 1908 och broderns änka var då ensam.

De var båda i 70-årsåldern. Där såg gammelmorfar en ljus möjlighet.

Han tyckte att svägerskan och han kunde ha det bra tillsammans.

Så han uppvaktade henne med orden. 

" Det står i bibla om mannens gång till jungfrun".

Men faster Kajsa svarade snabbt "Det står i bibla om mannens gång till grava när han är 70 år".

Sen fick de leva drygt 20 år till på var sin gård."

 

Det var svar på tal det, Kajsa tyckte nog att hon hade det bäst som det var, egen kommentar från mig.

 

Dagens namn är: Kaj, grattis till dem som heter så!

 

Ha en bra torsdagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards