oskmar

Alla inlägg den 7 januari 2021

Av Elsa Mårtenzon - 7 januari 2021 17:29

 

Vackert i träden idag!

 

Det kom ett mycket lätt snöfall i dag på förmiddan. Det var verkligen lätt, ungefär 3-4 cm och den är så flygig och lätt att jag skulle kunna sopa hela gården ren med piasavasopen. Sån snö gruvar jag mig inte för att ta bort, den ligger kvar till i morron, då tar jag den. I dag har jag inte hunnit, har varit upptagen hela dagen.

Just nu är det drygt 14 grader kallt och moln över hela himlavalvet.

Men det är otroligt vackert vinterlanskap just nu, en massa rimfrost på buskar och träd och allt är bländvitt av den nysnö som ligger här och glittrar som av miljarder diamanter på grund av skenet från gårdslyktan.

 

Flera timmar har jag ägnat åt det som hände i USA igårkväll, från klockan sex i morse och från klockan tre på eftermiddan och nu.

Om möjligt ännu mera övertygad att Trump inte är normalt funtad. Nog för att jag väntade att han och hans anhängare skulle kunna komma med vad som helst när det gick upp för dem att de två som valdes i senaten igår skulle båda gå till Biden.

Men jag trodde inte att de skulle storma parlamentet i Wachington och att fyra personer människor skulle få sätta livet till.

Men å andra sidan har han ju hetsat folket till detta i flera månader och igår när han höll sitt tal till sina anhängare uppmanade han dem att ta sig parlamentet.

Och de uppfattade vinken från honom och gjorde som han sa och drog sig dit och stormade parlamentet. Men att de så lätt tog sig in, förvånade många, var det också förberett?

Halv tolv i gårkväll när jag skulle stänga TV:n fick jag höra att det skulle bli  extra nyheter, då satte jag mig för att höra vad det handlade om.

Nyhetsuppläsaren var så upprörd så han kunde nästan inte prata. Det förstår jag, själv reagerade jag med att bli tårögd och ryste. Det är så fruktansvärt när man tänker på hur det kan gå när en maktlysten galning får en hel hjord hatiska människor i sin hand som han manipulerat i fyra år. Man får väl hoppas på att han inte får för sig att han i sin blinda vrede ska ta till den berömda röda knappen. 

Det hela påminde mig hur Hitler med sina tal till massorna vred om i skallen på dem så att det slutade i ett världskrig.

Jag tycker också att det är skrämmande att vi i Sveriges Riksdag har ett parti som håller på Trump och blir påverkade och beundrar hans framfart. Fruktansvärt!

Trump är nu avstängd från Twitter, Facebook,Yuo tube och jag tror att det var flera som gjort samma sak. Han borde dessutom buras in.

Han blev ju uppmanad igårkväll att gå ut lugna ner situationen. Han höll då ett tal till sina huliganer och så åt dem att gå hem lungt och stilla, men fortsatte säga till dem att han och de hade blivit bestulen på sin valseger. 

Och att vi ska aldrig tillstå att vi förlorat valet, han avslutade sitt tal med att säga till dem: I love you!

Vilken galning han är!

Härligt att se i alla fall att hans vice president äntligen hade fått upp sina ögon om vem han hållit stenhårt på hela tiden och varit honom trogen in i det sista. 

 

Dagens namn är: August och Augusta, grattis till er som bär de namnen!

 

I Bellvik fanns en med namnet August Karlsson och i Nybäcken fanns en med namnet Augusta Rönnberg.

Båda två med familjer har jag berättat om i Bellviksboken och i Nybäcksboken.

 

Ha en bra fortsättning på torsdagkvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards