oskmar

Alla inlägg den 16 januari 2021

Av Elsa Mårtenzon - 16 januari 2021 18:35

 

Nu saknas det inte snödrivor...

 

 

Ja, nu är det nästan en riktigt gammeldags vinter med mycket snö och kallt.

I morse när jag avläste min termometer var det 27,5 grader kallt, det mesta den här morgonen och det mesta för den här vintern, hittills.

Det var en jättevacker morron men många olika färger på himlen och inte ett synligt moln så långt som jag kunde se.

Nattens stjärnhimmel var inte mindre vacker den, med blå/svart himmel med miljarders stjärnor som blinkade ikapp, det var synd att somna ifrån dem alla.

Just nu är det 25,5 grader kallt och jag är glad att jag får vara inomhus.

För fy fasen vad jag frös idag när jag skottade fram bron vid museet och hämtade veden i vedboden, den hårt packade snön sedan yrvädret tidigare i veckan den låg kvar tills idag.

Efter det var jag tvungen att gå in och värma både mig själv och skorna och handskarna innan jag skulle gå ut och skotta bort yrsnön vid ladugården.

Men då kom Maria och det skottade hon bort, tack och lov!

 

Hon har handlat åt mig idag och nu var det nödvändigt, jag hade inte en droppe mjölk som var OK och ingen frukt och inga grönsaker. 

Dessutom har hon hjälpt mig med att bära julgranen ner till andra huset och en del annat. Sedan fikade vi och pratade en lång stund innan hon åkte hem.

Tusen tack snälla Maria!

 

Idag har verkligen fått prata "av mig". Eva i Sundsvall ringde ikväll och vi pratade jättelänge. Tack Eva, det är så roligt att du ringer mig och vi har ju jättemycket att prata om visar det sig, du får gärna höra av dig igen.

 

Dagens namn är: Hjalmar och Helmer, grattis  till er som bär de namnen!

Och Grattis till min brors sonson Hjalmar!

 

En av pappas bröder hette Hjalmar, när de var här i sin stuga på somrarna brukade jag alltid stanna där, när jag under min semester var ute på mina cykelturer. Det var så kul att prata en stund varje morron med Hjalmar och hans fru Runa. De hade mycket att berätta om händelser från förr.

 

Det har även funnits en med namnet Helmer Sandin, född 1882, han dog som ung.

 

Ha en riktigt fin lördagkväll, vi ses!

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards