oskmar

Alla inlägg den 26 januari 2021

Av Elsa Mårtenzon - 26 januari 2021 16:27

Solen tittar fram mellan trädstammarna och förgyller dagen i 30 gradig kyla...

 

 

Jaha, 30 grader kallt i morse igen! Det verkar bli en bister vinter i år. Är det inte storm och häftigt snöfall så är det jättekallt.

I dag var det mindre lämpligt för mig med så kallt som 30 grader.

Det har varit en grann dag med solsken och gnistrande vita snödrivor. Ända till på sena eftermiddan, då blev det lite lurvigt på himlen med kalldimma och holmarna på andra sidan sjön försvann ur min åsyn.

Just nu är det 22,5 grader kallt, det är månsken men inte riktigt klart på himlen, det är dis och dimma fortsättningsvis.

 

Jag skulle varit på sjukan i Dorotea vid elvatiden idag för provtagning, men tyvärr jag fick inte bilen att starta efter två timmar med motorvärmare. 

Nu misstänker jag skarpt att motorvärmaren pajat, det också när jag som mest är i behov av den. 

Jag försökte starta den efter tre timmar med motorvärmare, men motorn ville inte och jag ville inte plåga den mera.

Jag blev tvungen ringa Umeå igen och be dem ändra tid för proverna igen.

Till slut ringde Marie från mottagningen på sjukstugan och frågade hur det var, hon saknade mig när jag inte kom som vanligt och det var ju snällt. Hon hade misstänkt att det var kylan som spökade för mig.

 

Dessutom skulle jag behöva få ställa in min bil i värme nånstans, för nu är den som en isknöl och det går inte få upp dörrarna på den. I morse gick det inte få upp låset på den utan låsspray och efter ett tag fick jag upp dörren på förarsidan, men de andra var fastfrusna. Jag ångrar som bara den att jag inte drev igenom att vi skulle bygga en car-port medan Göte var pigg och kry. Det var på gång efter hans hjärtoperation, men när han tillfrisknat helt då la´s det på hyllan, så synd.

 

I går ringde Tim och talade om vad han önskade sig i födelsedagspresent. 

och det var verkligen ingen dyrbar present. Han ville nämligen att jag gjorde kams och att han fick komma hit nån eftermiddag och äta dem här hos mig.

För några år sedan var han fast övertygad om att han inte gillade kams, men han ändrade sig verkligen sedan han smakat dem. 

Då ringde jag Malin och frågade om de ville att jag skulle ta med ett antal som jag gjort dagen innan, som vi kunde steka upp och äta tillsamman, för jag visste att Malin gillade kams, särskilt uppstekta. 

Det tyckte hon jag skulle göra, men hon sa att Tim åt dem inte, men vi skulle försöka lura honom och säga att det var kroppkakor. 

Ja, det äter jag gärna, sa han.

Och det gick hur bra som helst, han tyckte det var jättegoda kroppkakor och fyllde sin tallrik två gånger.

När han ätit klart talade vi om att vi lurat honom för att han skulle prova.

Nähä, sa han det var kroppkakor, försök inte lura mig! Jag har ätit kams en gång förut och det var inte gott sa han.

Ja, där ser man, man ska prova först innan man vet om det är gott eller inte.

Men, det finns saker som inte jag heller skulle äta och jag provar inte ens att försöka smaka. Jag kan vara ett riktigt "krusikar".

 

Dagens namn är: Bodil och Boel, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards