oskmar

Direktlänk till inlägg 17 april 2020

April 2020 04 17, växlande molnighet

Av Elsa Mårtenzon - 17 april 2020 16:33

 

Nu ser det ganska bra ut sedan det blev kväll.

 

 

Det är risk för att vädergudarna tänker se till så att vi blåser bort.

Fy fasen vad det blåst, i dag också. Det har tagit i riktigt ordenligt i vindbyarna och därför har jag mest hållit mig inomhus denna dag också. Inte nyttigt alls!

Nu är det mesta blått på himlen och solen strålar på, det är så dags nu när kvällen är kommen.

Det är 3,5 plusgrader och det blir fler och fler snöfria fläckar på gården. Det går åt rätt håll i alla fall. Men blåsten är fortfarande kraftig.

 

Jag fick ingen anledning att bära ut solstolen i dag heller och nu struntar jag i att planera in det momentet- då kanske.

 

Det har varit två presskonferenser även i dag, den dagliga klockan 14.00 och en annan på förmiddan om utökad testning på coronaviruset. Det gäller att hänga med om man ska få veta.

Det är som när barn ställer många frågor- de måste fråga om de ska få veta vad för sorts värld de kommit till.

 

Lite historia:

"Natten till den 18 juli 1867 kom frosten till Norrland med så svåra följder att folk kallade den "halshuggarnatten".

Denna natt följdes av ännu flera svåra nätter, vilket resuterade i usla skördar och svält.

Dödligheten i Norrland fördubblades till följd av svälten och 1867 kallades för

"satans år" i Norrland".

 

Ja, i alla tider har det förekommit svåra och mindre svåra katastrofer för jordens befolkning. Den här katastrofen var nog ändå ganska begränsad om vi jämför den med den katastrof som nu pågår.

Men svältdöden var nog ingen angenäm död heller för dem som måste genomlida den.

 

Sista dygnet i USA har över 4000 dött i covid-19.

 

Dagens namn är: Elias och Elis, grattis till er som heter så!

 

Båda namnen har förekommit i Bellvik, två personer med namnet Elias i Bellvik och en med samma namn i Nybäcken, tydligen populärt namn på den tiden.

Elis har det funnits bara en av, han var närmaste granne med Näset där jag bor, delad fastighetsgräns.

 

Ha en fin fredagskväll, vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 29 april 16:18

  Halv sju i morse och snön lyste vit på taken, endast tomten är vaken, nää inte han igen!        Hur länge ska vi behöva stå ut med vinterväder i år? I morse när jag tittade ut genom fönstret när jag vaknade, så lyste snön vit på taken i...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 28 april 16:19

  Klockan sju i morse anade jag solen bakom molntäcket!      Söndagen har haft aprilväder hela dagen, alla sorter. Snöfall, regn och solsken. I morse när jag tittade ut vid sextiden var det vitt på taken igen, men det försvann ganska snabbt...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards