oskmar

Direktlänk till inlägg 31 juli 2020

Juli 2020 07 31 sommar och sol

Av Elsa Mårtenzon - 31 juli 2020 17:40

 

Sommar, sommar och sol...

Ja, men nog ser det väl härligt ut, om det kunde få fortsätta ett tag.

Men just nu ser det ut så här.

 

 

I sommarens soliga dagar!  

Ja, de har inte varit så värst många den här sommaren, men i dag har vi haft en!

Men vid halv tretiden kom det en ganska ordentlig regnskur - så inte hela dagen.

Men efter regnskuren kom solen tillbaka och sjön blev spegelblank igen, så gillar jag den allra bäst.

Just nu är det 19 grader varmt i skuggan, sjön fortfarande stilla och vacker.

På himlen tronar en del moln nu, däremellan en himmelsblå färg där solen kommer fram då och då, ja ganska ofta.

 

I dag har det varit fritt från besökare, ingen alls har behövt mig denna dag.

Jo, Allan Blom ringde i morse och det brukar bli långa samtal. 

Så jag tänkte, nu slår jag två flugor i en smäll och tog därför mobilen och gick ut.

Jag passade på att göra en motionsrunda medan jag pratade, jag gick runt, runt ute här och det blev två och en halv km, har appen på mobilen.

Efter samtalet var det dags för mitt elvakaffe, som jag intog inomhus, var för lat för att bära ut det.

Sedan hade jag tänkt mig göra lite turer med gräsklipparen i dag, men det blev nix det.

Det har hänt något med klippaggregatet, när jag fäller ner det för klippning så står det stilla.

Om Göte hade stannat kvar här hade han fixat det, men han sa upp sig och flyttade "till den andra sidan", som de säger.

Där står jag, det går inte ens att köra in den i lagårn, eftersom aggregatet nu inte går att lyfta upp och därmed går det inte att starta.

 

Jaha, då gick jag till bagarstugan och började städa där, tills jag kom på mig själv.

Och tänkte, varför står jag här och blir mjölig när det äntligen blivit en sommardag?!

Jag gick ut därifrån och stängde dörren, var ute tills det blev dags att laga middag.

 

Igårkväll gick jag ner till gårdsmuseet och hämtade gästboken, som jag dumt nog inte kom på att skaffa dit förrän 2003, började med museet 1999. Skaffade gästboken flera år för sent, hela fyra år.

Det är en rolig läsning, för mig, så många namn som jag inte ens hört talas om. Och de är från alla håll och kanter,  som jag inte hade tänkt mig.

Under Bellvikdagarna hade jag inte tid att vara där och guida gästerna runt, då fick de klara sig själva.

Men det var anteckningar på det mesta som de kunde läsa, så de hängde nog med i "gammelti´n" någorlunda ändå. Det ser jag många bevis på i gästboken.

Jag har inte räknat alla namnen, jag satsade på att läsa det som de skrivit och det är kul, en fin belöning för mig nämligen.

Såå roligt som detta varit i alla år.

Jag säger som Michael: Nog är det synd att såna "som jag ska grävas ner".  

Jag tror att då dör också museet, tyvärr!

 

Dagens namn är: Helena och Elin, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en fin fredagkväll med mys, vi ses och hej då!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards