oskmar

Direktlänk till inlägg 30 januari 2021

Januari 2021 0130 kallt och solsken

Av Elsa Mårtenzon - 30 januari 2021 16:50

 

Månens plats klockan åtta i morse...

 

 

Det är en seg kallvinter som råder nu.

I morse var det drygt 28 grader kallt igen, i gengäld fick vi en vacker morron och en vacker dag.

Det föll lite lätt snö i gårkväll, ungefär två cm, så lätt att man kunde ställa sig på knä och blåsa bort- om man hade lust att göra det.

Just nu är det 29,3 grader kallt och himlen är klar och turkosfärgad. Vackert!

Snön, som kom igårkväll och ligger orörd, gnistar av miljarders kristaller, jag blir bländad av glittret när jag står ute och tittar.

 

Så här såg det ut klockan fem i kväll...

 

 

Jag har inte varit längre i dag än ut på bron och sopat av brostegen

Jag hämtade så mycket ved i går att jag klarar mig både i dag och i morron också om jag tycker att att det är för kallt för att vara ute.

Men jag hämtar nog mera i morron ändå så att det inte uppstår ett underskott. 

 

Det var förintelsens dag i veckan och med anledning av det så sändes en dokumentär, med rubriken,Världens historia: Förintelsens sista berättelser. En film om judarnas förföljelse under andra världs kriget. Första delen tisdagen den 26 januari, följdaktligen kommer andra delen den veckan som kommer.

Se den! Första delen var hemsk, men jag har åsikten att det är vår skyldighet att se det hemska som hänt. Vi har ingen som helst säkerhet på att inte liknande och kanske ännu värre saker kan hända igen.  Det ser och hör vi ju prov på lite då och då och de åsikterna ökar tycker jag kommer närmare oss allt eftersom tiden går.

Det är för mig helt oförståeligt att det fanns och fortfarande finns så onda människor i vår värld.  

Och att det finns folk som fortsätter att hylla Hitler och hans anhang, att han kunde förvrida skallen på folket så till den milda grad!

Det finns ju de som tycker fortfarande,att det är bra att röra om i grytan, det var så det lät då och även nu.

Men hur slutade det? Jo, med miljoner döda och mosade städer till grushögar och ett ofattbart lidande. Vi har haft facit i vår hand 75 år nu och tyvärr med många krig efter det! Till och med i Europa i modern tid. Vi var så naiva efter andra världskriget att, vi trodde att minnena skulle förskräcka från att starta nya krig. Det var den största anledningen till att EU bildades.

Vilka minns det idag?

 

Dagens namn är: Gunilla och Gunhild, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en bra lördagkväll, vi ses!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 28 april 16:19

  Klockan sju i morse anade jag solen bakom molntäcket!      Söndagen har haft aprilväder hela dagen, alla sorter. Snöfall, regn och solsken. I morse när jag tittade ut vid sextiden var det vitt på taken igen, men det försvann ganska snabbt...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards