oskmar

Direktlänk till inlägg 17 april 2022

April 2022 04 17 kalasväder

Av Elsa Mårtenzon - 17 april 2022 17:14

Solsken över Bellvikssjön.

       

En till solskensdag under påsken, inte illa!

Det har varit lite höga slöjmoln ibland men inte mycket och de har försvunnit av och till.

Under natten var det minusgrader, men solen når termometern så tidigt på morron nu att jag vet inte hur många.

Men det var en ganska frusen mark när jag kom ner strax efter klockan sex och is på gårdagens vattenpölar.

Just nu är det 12,5 plusgrader i skuggan och det tar mycket på snön nu, det är mycker som är bart, där det är snöröjt, det har varit och är vindstilla.

 

Det tar några dagar innan dessa drivor smält ner.

  

 Det har varit soldyrkare på Käringholmen under dagen, men lugnare med skotrar.

Det är inte lika mycket vatten på isen i dag tycker jag mig se.

Jag var ute på en promenad, men det är svårt vilka skor man ska kunna ha för det har tinat så mycket att vägarna här nere är ganska geggiga nu.

 

Ett gäng trästammar med sjön som bakgrund.

  

I dag har jag varit helt själv, bara sett folk på håll, men det är jag van så jag sitter inte och grinar över det.

Nu är det bara en dag kvar av påskhelgen, sedan är det ren vecka sa mamma.

 

Ur 3000 otrolig fakta om Sverige:

" Jordbruket sysselsätter knappt två% av den yrkesverksamma befolkningen. År 1850 var 80% bönder. 

Det finns i dag 74 000 jordbruksföretag i Sverige. Enbart en tredjedel av dessa är heltidsbönder."

 

Ja, man kan säga att det gått bakåt när det gäller svenskt jordbruk. Och som det nu utvecklast på sistone så kommer vi att få betala väldigt mycket för varor som produceras från jorden, för det har blivit reckorddyrt att importera såna varor nu och kommer bli ännu högre priser vad jag förstår.

Nu har jag sett på TV i morse att folk till och med börjar odla på balkonger för att kunna äta det de själva odlat.

Men flytta upp till Norrland vet ja, här finns det jord och ännu mycket mera jord att odla upp igen. Balkongerna kan man använda till annat här uppe, sitta i solen och njuta av en fikastund t ex.

 

Men nu tycker jag att det är dags att diskutera vilka som ska få demonstrera, egentligen.

Jag lyssnade på Leif GW i morse och han sa att man är inte alls tvungen att bevilja alla att demonstrera. Man kan fundera på vad de som söker rätten är ute efter och vad det kan sluta med. Om man befarar att det blir våld och förstörelse kan man mycket väl neka till en demonstration.

Det som har pågått i den vägen i Sverige nu skulle absolut fått ett nej, det är min övertygelse. Det är männskor som inte har ett uns av ansvar i fråga om våld och skadegörelse.

Och se till att de får betala det som de förstört! Usch och fy!

 

Dagens namn är: Elias och Elis, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra påskdagskväll, vi ses!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Måndag 29 april 16:18

  Halv sju i morse och snön lyste vit på taken, endast tomten är vaken, nää inte han igen!        Hur länge ska vi behöva stå ut med vinterväder i år? I morse när jag tittade ut genom fönstret när jag vaknade, så lyste snön vit på taken i...

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 28 april 16:19

  Klockan sju i morse anade jag solen bakom molntäcket!      Söndagen har haft aprilväder hela dagen, alla sorter. Snöfall, regn och solsken. I morse när jag tittade ut vid sextiden var det vitt på taken igen, men det försvann ganska snabbt...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards