oskmar

Alla inlägg den 23 april 2022

Av Elsa Mårtenzon - 23 april 2022 17:09

 

En solskensdag blev det denna dag också...

(Ett lutande hus igen, som det ofta blir på mina bilder, blunda för det.)

  

I morse såg det ut som att det skulle bli en dag med moln och gråväder.

Men det blev ändring på det och solen har strålat även i dag.

Det har väl varit en par till tre grader kallare än tidigare i veckan, men vad gör väl det när solen skiner från en klar himmel en hel dag och fortsätter.

Just nu är det 7,5 grader varmt i skuggan och det finns inte ett moln därovan.

Härligt!

 

Nu kan jag gå torrskodd, vägarna har torkat upp fort i det soliga vädret. Det är klart det finns ställen där det inte är torrt men de platserna är det bara att unvika. Jag gick det jag orkade i dag och lite till och det var riktigt skönt.

Jag har inte burit ut solstolen ännu, men det börjar vara dags, jag ska bara avvakta vilket väder det blir under den kommande veckan. Så sent som i år har jag aldrig väntat med solstolen.

 

En och annan molntuss mötte jag på min promenad...

  

 I dag har det varit väldigt lungt ute på sjön och på holmarna, inte någon har hörts eller synts till?

Har de gjort slut med skotrar efter påsken och en solig vecka på det?

Det ser inte ut att vara vatten på isen än, men kanske känns det som att säsongen är slut nu med så långvarigt soligt och varmt väder.

 

Här ska jag berätta om första radion i Bellvik, jag citerar det jag skrivit i Bellviksboken.

 

"Första radion

Den första radion i Bellvik köptes av Elias Rönnberg, kallades Iljas, 1929, enligt Bernhard Oskarsson.

Det om något var en sensation, tänka sig att det ur en trälåda kunde komma röster, dessutom från den stora världen.

Bernhard gick då i andra klass och deras lärare Gerda Lindblom hade frågat Iljas om hon fick ta med sig alla barnen och komma och lyssna på radion, som var en total nyhet för barnen i Bellvik.

De var så välkomna, det var klart att Iljas förstod deras önskan och ville uppfylla den.

Radion hade sin plats i "sal´n" och när alla barnen trängt sig innanför dörren, var det alldeles fullsmockat. De var 20 till 25 barn, lärarinna och n`Iljas.

Han skruvade på radion men ljudet var inte det bästa, snarare det sämsta. Iljas lade örat intill radion och rattade febrilt, men det bara skrapade och ibland kom det stötvis några ord som knappt kunde uppfattas.

Iljas blev till slut tämligen irriterad och sa: "Rasiken i den att det int gå hör va dom säg"! 

Men för skolbarnen i Bellvik 1929 var det en fantastisk nyhet ändå, alla var nöjda och glada trots uselt ljud."

Slut citat.

 

Ja det var en annan tid det! Tänk om Elias Rönnberg vetat vad som finns i teknikens väg idag, han hade inte trott sina ögon och öron.

Tiden har gått framåt, men å andra sidan det är nästan hundra år sedan den här dagen 1929.

 

Dagens namn är: Georg och Göran, grattis till er!

 

Ha en fin fortsättning på lördagens kväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards