oskmar

Alla inlägg den 21 april 2022

Av Elsa Mårtenzon - 21 april 2022 16:37

 

Soool!

(Den gröna solen vet jag inte varifrån den kommer, men.)

    

Ytterligare en solig dag, mycket bra först och främst för barnen som har påsklov.

Solens strålar har flödat hela dagen utan störningar av moln, det är så man inte tror att det är sant.

Det har varit 15-16 grader varmt under dagen i skuggan.

Just nu är det 13,5 plusgrader och lika soligt fortfarande, samt vindstilla.

 

Det var riktigt härligt i dag, när jag var ute och gick så blev jag underhållen av flera olika vårfåglar.

Vägarna här nere och upp till landvägen har torkat upp riktigt bra nu, solen gör nytta.

Men det gjorde stor nytta att Johan Persson var hit och gjorde en rejäl snödikning förra veckan. Han gjorde ett mycket bättre jobb än de som "snödikt" vägen mot Dorotea, det ser riktigt löjligt ut när man jämför  med det som Johan Persson gjort.

 

Inte ett moln på hela dagen och inte nu heller när klockan är halv åtta.

    

När jag var ute och gick idag såg jag hur råttorna härjat under snön i vinter, jag gruvar mig för att göra något åt det. Har naturligtvis inte så stor lust att hantera gräset de tuggat på. Det gick bra när Göte och jag hjälptes åt med det, då körde han traktorskopan mot högarna och så krattade vi försiktigt in det i skopan, så försiktigt för att det inte skulle damma mot oss.

Rädd för sorkpesten, jag tycker råttor är ena riktiga snuskhumrar som jag inte vill ha någon nära kontakt med.

 

På söndag är det val i Frankrike och jag hoppas inte att Le Pen vinner, det finns redan för många av den sorten och så är hon ju en Putin- vän dessutom, usch och tvi!

 

Ur "3000 otroliga fakta om Sverige":

"natten till den 18 juli 1867 kom frosten till Norrland med så svåra följder att folk kallade den för "halshuggarnatten". Denna natt följdes av ännu flera svåra nätter, vilket resulterade i usla skördar och svält. Dödligheten i Norrland fördubblades till följd av svälten och 1867 kallades "satans år" i Norrland."

 

Ja, det var nog en svår prövning för folket, som antagligen inte hade det för fett innan den hårda frosten.

Till följd av kriget i Ukraina kan det nog bli en del svåra prövningar i den vägen, när det inte finns skördar från Ukraina att tillgå. Ukraina som kallats Europas kornbod, så blir det nog inte nu framöver och vem rår för det? Det är inte svårt att gissa.

 

Dagens namn är: Anneli och Annicka, grattis till er!

 

Ha en fin fortsättning på torsdagkvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards