oskmar

Alla inlägg den 14 april 2022

Av Elsa Mårtenzon - 14 april 2022 17:22

 

Ha en trevlig, solig och Glad Påsk!

     

Glad Påsk!

I dag har det varit helt underbart väder, precis som jag önskade mig.

Det har varit solsken hela dagen, lite moln ett tag under dagen men de har inte skymt solen.

Just nu strålar solen mot Näset med all sin kraft och det är inga moln på himlen. Det är 4 plusgrader i skuggan. Så här får det gärna vara även i morron.

 

Matti ringde från Borga i eftermiddag, där de befann sig på påskfirande. De hade också haft en solig och härlig dag på fjället och lika soligt och fint hade de ikväll där de satt på altanen.

 

Skärtorsdagen är ju dagen när påskkärringarna flyger till Blåkulla, har det sagts, men det var då det, för länge sedan.

I dag har jag påmint mig när jag lurade i mina småsystrar Anna Greta och Gunnel att de skulle få se en påskkärring flyga i väg.

De var väl fem och tre år kanske och i den åldern trodde de blint på allt som

á Elsa sa. 

Jag hade gjort i ordning den klädsel som jag skulle ta mig ute innan jag "flög" iväg och sa åt dem att ställa sig vid ena köksfönstret för att titta.

När utstyrseln var på gick jag baksidan på huset och fram till trädgårdshagen.

Jag sneglade mot fönstret och såg dem stå där och sträcka på sina halsar för att se bra. De hade flyttat på mammas blomkrukor så att de inte var i vägen och skymde utsikten.

När jag var framme klev jag upp på hagen, satte mig grensle på min nytillverkade kvast, tog sats och hoppde ner i djupsnön.

Det vart Blåkulla det!

När jag så småningom kom in till dem så sa de: "Men hon kunde ju inte flyga!"

Inga ifrågasättanden om vem det var och om det inte var á Elsa.

Nä, de var så  nöjda med uppvisningen så, tacksamt för mig att lura dem för de tyckte bara att det var roligt och jag också.

 

Dagens namn är: Nadja och Tanja, grattis till er!

 

Ha en trevlig skärtorsdagskväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards