oskmar

Alla inlägg den 26 april 2022

Av Elsa Mårtenzon - 26 april 2022 16:48

 


Huset sattes upp 1817, det är alltså över 200 år sedan.

Det såg ganska anskrämligt ut när vi rivit bort brädfodringen sommaren 1986, som du ser. Det blev bättre när det var klart.

  

Men fy vad det blåser kallt i dag, tur att vedspisen fungerar, inne är det varmt och skönt.

Det har för det mesta varit moln under dagen men även solsken vissa tider.

Friska vindar har kommit från norr och blåst genom märg och ben, särskilt för en som är frusen som få.

Just nu är det 0,6 plusgrader och solen skiner för tillfället och det är ganska stora fält som går i blått på himlen nu.

    

 I dag är det 36 år sedan vi flyttade till Näset i Bellvik, som är det bästa jag gjort och inte har jag ångrat flytten en enda sekund.

Jag föddes i det hus jag nu bor i och i det ena rummet på övervåningen och bodde här tills jag var sju år.

Inget ställe jag bott på har jag kännt mig så hemma som här och trivts så bra.

Jag tror att det ställe man är född på och upplever sina första år i livet på, där känner man sig som mest hemma på och gör fortfarande efter 36 år.

 

På sparktur i Bellvik för 59 år sedan, fr v Anna Greta, jag, på sparken Anders,

Jan Peter och mamma, Gunnel höll i kameran.

  

Nu varnas igen för en ny variant av omikron och FHM tror att i maj kommer inlagda på sjukhus för viruset att öka, särskilt för de ovaccinerade, bäst kommer de som har fyra sprutor att klara sig. Vi får se hur det kommer att se ut när hösten infinner sig? Blir det som förra hösten?

 

I dag var jag på OK och beställde tid för däckbyte och biltvätt, det känns som att det var nyss jag var där och bytte däck, tiden går.

Jag hoppas vägen är torr den dagen så att jag åtminstone får köra hem en ren bil och ställa den så på gården. Nu är den så tjock med gegga så det blir svårt för mig själv att få bort det och förresten har jag inte grejerna för biltvätt ute än heller och duger inte till att bära ut dem själv.

 

Det var inte roligt att sticka ut näsan i Dorotea idag för gruset efter vinterns sandande yrde runt där. Jag hoppas att de inte ska sopa gatorna nästa gång jag ska dit, det ligger massor, drivor med grus på gatorna där.

 

Jag träffade Elsy på ICA idag och här kommer receptet på:

Rabarberris

1/2 liter vatten

1 dl risgryn

250 g färsk rabarber

1 1/2 - 2 dl socker (jag tar den mindre mängden)

Koka risgrynen ca 15 minuter i vattnet.

Skär rabarbern i lagom bitar. 

Häll i den skurna raberbern och sockret efter 15 min och koka tills rabarbern mjuknat, rör försiktigt, inte sönder den. Häll upp i en skål, då är det ganska blaskigt men blir lagom konsistens när det svalnat. Äts ljummen med kall mjölk som en kräm. 

  Varsågod Elsy!

 

Dagens namn är: Teresia och Terese, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards