oskmar

Alla inlägg den 3 april 2022

Av Elsa Mårtenzon - 3 april 2022 16:59

 

Det här det mesta jag sett av solen idag.

            

I dag har solen hållit sig ur min åsyn, ikväll ser jag skymten av den i alla fall.

I morse var det 8 grader kallt och på förmiddan var det lite snöflingor i luften av och till men inte så många.

Just nu är det 2,1 plusgrader och lite ljusare för tillfället.

Nu ett par timmar senare är det 0,5 minusgrader.

 

I dag har jag haft sällskap, mot min förmodan, jag trodde inte någon skulle varken komma hit eller ringa.

Men mitt på dagen kom Laila hit, som jag trodde var i Hoting idag när hon inte kom klockan elva.

När hon gick ringde Kerstin och vi pratade jättelänge. Hon har fullspäckat program som det lät och skulle till Stockholm bland annat framöver och vara barnvakt.

Ja, alla har fullt upp och det är ju det bästa, det mår man bara bra av som regel.

 

I morse visades fruktansvärda bilder på TV från Ukraina. Det låg döda människor efter gatorna som blivit skjutna eller trampat på minor som de strött överallt när de lämnat platsen de fula trollen i Putins arme. De låg med kassar i händerna som de varit och handlat i och stupade bredvid sin cykel. De hinner inte begrava utan det måste bli massgravar.

Hur kan de vara så ondskefulla? När och hur ska detta vara över och blir de inte kvitt Putin så kan de aldrig vara säker på sin framtid.

 

Ur "3000 otroliga fakta om Sverige":

 

"Förr i tiden var det populärt att gå och titta på avrättningar. Många av de dödsdömda var fint klädda.

I en förordning från 1741 framkom det att en del utförde barnamord bara för att få visa upp sig i fina kläder vid avrättningen."

Slut citat.

 

Men nå värre! Det låter otroligt även för att vara på 1700- talet.

Om det skulle betraktas som "modevisning" så var det i så fall deras sista.

Om jag översätter tiden i mer förståelig tid för mig, så hade förste nybyggaren i Bellvik hunnit bo här i nästan 20 år då, det låter inte så länge sedan.

men tillräckligt länge för såna händelser ändå tydligen. Usch då!

 

Dagens namn är: Ferdinand och Nanna, grattis till dem!

 

Ha en bra söndagkväll, vi ses!

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards