oskmar

Alla inlägg den 27 april 2022

Av Elsa Mårtenzon - 27 april 2022 16:41

 

Snöskurar under dagen, burr...

 

I dag har det inte varit ett väder som lockat mig att vara utomhus, jag fryser bara när jag tittar ut genom fönstren.

Det har varit snöskurar, bland annat en riktigt ymnig, men eftersom det hållit sig på plussidan på termometern så ligger den inte kvar på marken. Den försvinner i samma veva som den landar, tur det.

Det har även varit en del solsken, men blåst kallt så det gjorde ingen större nytta.

Just nu är det 2,6 plusgrader och i det närmaste helgrå himmel. Fortsatt blåsväder.

 

I dag har Ryssland stoppat gasleverenserna till en del EU-länder, bland annat Polen och flera lär det väl bli.

Därmed har el-priserna stigit i hela EU nu.

Hur kunde det gå så illa att Europa gjort sig beroende av Ryssland?

Hur dumt som helst, det ser vi tydligt i dag. Tänk alltid på det hädanefter, Ryssland kan man aldrig lita på, har det gått lita på dem nån gång?

Likadant med Kina, bli inte beroende av dem!

 

Alladeles nyss kom Lovisa hit, henne har jag inte sett sedan julafton så det var en mindre chock. Hon kom hit med posten för hon hade ett ärende till Knackaitorpet. 

Hon "basar" på jobbet nu för Anders är i USA. Hon har ensam ansvaret för jobbarna och idag hade en av skördarförarna kört ner sig i skogen. Hon var tvungen att fixa en grävmaskinist i en tvärhast för jag kör inte grävare, sa hon.

Men det hade gått bra, det fanns en så nära som i Dorotea. Jag tipsade henne om att begära löneförhöjning, men hon tog hellre en veckas semester sa hon. Det var nånting hon måste göra hemma, vad vet jag inte.

 

Nu ska jag gå tillbaka till våren 1986, som hastigast.

 

I sal´n, som det hette på den tiden då Enar bodde här står en kakelugn. 

Som Göte tyckte var ett stort bekymmer, vi måste sänka taket med 14 cm och som du ser stod kakelugnen ungefär en cm från taket.

När Göte såg det hotade han med att hämta järnspettet och riva ner den.

Aldrig i livet, sa jag. Och räknade ut hur vi skulle klara upp taksänkningen.

Om du tittar på bilden och taket ser du hur jag räknade ut det hela. Sedan fick snickarna fixa resten. När det var klart tyckte Göte att det blev bra, men han sa inte: "Va bra att du kunde räkna ut hur vi skulle göra". Nä, det sa han ingenting om, typiskt karlar.

Men han sa: "Du ha nog flytte hit för kakaelugn du"!

  

Dagens namn är: Engelbrekt, grattis!

Om det finns någon som heter det nu, är nog ovanligt namn numera.

 

Ha en bra fortsättning på onsdagkvällen, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards