oskmar

Alla inlägg den 12 april 2022

Av Elsa Mårtenzon - 12 april 2022 17:22

 


Så här ser det ut hos mig på himlen just nu.

    Härligt med sol och omväxlande himmel!

Hej igen!

Det var härligt att vakna till en klar himmel och en stigande sol i morse.

Det har varit många dagar med moln, snö och regn, men desto mer uppskattar man vackert väder. Det ska vara lite "prövningar" för att det ska kännas bra sedan.

Våra prövningar är av det lindriga slaget, det finns de som får känna på allvarliga sådana och de har rätt att klaga, men kanske klagar mindre ändå.

Förmiddan var solig och fri från moln men på eftermiddan dök de upp, det är ju april.

Just nu är det 5,5 plusgrader och växlande moln och sol, det har töat under dagen så det är vattenpölar lite här och där.

 

Påsken närmar sig med stormsteg, en helg då de flesta drar till fjälls och sina stugor för att njuta av ett härligt friluftsliv. Det hoppas jag att ni får, jag är också glad om jag får njuta av sol och vackert väder hemma.

 

Det här hämtar jag ur "3000 otroliga fakta om Sverige", som hörde till påskfirandet förr, då använde man påskriset på följande sätt:

"Husbonden skulle slå barnen och tjänstefolket med riset, så att de kom ihåg hur Jesus hade plågats på korset." 

 

Det påminner mig om när jag gick i första klass och vår lärarinna,

Gerda Lindblom berättade om Jesu korsfästelse, död och uppståndelse.

På den tiden hade vi som ett skolämne kristendom, som inte får förekomma nu för tiden på skolan, utan ämnet heter Religion och det är inte alls detsamma som den undervisning jag fick.

Ingen hade berättat för mig hemifrån om Jesus och det här tyckte jag var så hemskt, att de kunde spika fast en man på ett kors och där skulle han hänga tills han dog.

Jag satt och grät i smyg, jag vet inte om det var någon annan i klassen som tog så illa vid sig som jag och inte pratade vi med varandra om det efter lektionen heller, det bara var så och det fick vi leva med som en ny lärdom.

Mycket var annorlunda förr, det mesta, men inte tror jag att vi tog skada av just detta, inte jag i alla fall.

Mormor hade ju härdat mig en del när hon berättade, att när det regnade så var det småänglarna som satt uppe på molen och grät. Oj, så många tårar!

Då hade människorna gjort något dumt och änglarna var ledsna, det trodde jag blint på, varför skulle mormor inte veta det?

Hon sa också att jag inte fick trampa ihjäl spindlar, bland annat, för det blev också änglarna ledsna över.

Men därvidlag har jag varit väldigt olydig mot mormor, jag har dödat många spindlar när de "stört" mig.

 

Dagens namn är: Liv, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards