oskmar

Alla inlägg den 6 april 2022

Av Elsa Mårtenzon - 6 april 2022 16:37

 

Så här har det sett ut hos mig idag...

              

Det har snöat hela dagen och blåst så snön har kommit på tvären.

Jag tänkte i morse att jag skulle hämta en korg ved när det slutat snöa, men det blev inget uppehåll förrän nu och nu struntar jag i veden för i dag.

Hela himlen är grå och har så varit hela dagen, jag får väl se om det lättar i kväll. det är välkommet isåfall.

Det har varit plusgrader under dagen, i morse var det minusgrader.

Just nu är det 2 plusgrader och jag anar en ljusare himmel.

  

Nu ett par timmar senare är det 0,5 plusgrader och ännu gråare himmel.

 

Nu har jag sett nyheterna och fullt förståeligt har det mesta handlat om kriget i Ukraina. Nu har presidenten sagt till om evakuering av tre städer som han tror står på tur för ett stort anfall.

Att de orkar, inte skulle nån vilja byta med ukrainarna nu som de har det.

Putin kan de sätta ut på lämplig is åt isbjörnarna, han är inte värd bättre, absolut inte.
Eller det är nog för lindrigt och isbjörnarna vill nog inte äta ett sånt råskinn.

Jag hörde också på intervju med en kvinna från Ryssland som flytt till Sverige på grund av sitt lands förfarande mot grannlandet Ukraina.

Hennes far trodde på Putin och hans lögner och nu när hon försökte ringa honom så svarade han inte, han var besviken på sin dotters flykt och vad hon tyckte om Putin.

En far som alltså väljer Putin framför sin egen dotter, sjukt!

  

Nu ska ni få veta hur ett straff kunde se ut på 1500-talet, hämtat ur boken: 

"3000 otroliga fakta om Sverige":

"Den 24 september skar man av öronen på Kung Erik XIV:s hatade sekreterare Jöran Persson. Därefter hissade man upp honom i taket med ett rep om midjan. Efter en halv timme tog man ner Persson och spände fast honom mellan fyra pålar i marken. Därefter slog bödeln sönder i tur och ordning hans smalben, lår och armar och revben. Slutligen högg bödeln av huvudet.

 

Det kan man kalla hårt straff som tog som till sist slutade med döden. Huvva!

 

Dagens namn är: Vilhelm och William, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra onsdagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards