oskmar

Alla inlägg den 1 april 2023

Av Elsa Mårtenzon - 1 april 2023 16:57

 

En strålande första aprilmorron, kvart över sex i morse.

  

En strålande solskensdag den första april!

Det har varit lite lätta vita moln ibland, som inte stört solen och inte mig heller.

Plusgrader under dagen men omkring 18-19 minusgrader i morse.

Just nu står solen och månen mitt emot varandra på varsin halva av himlen.

Månen är halv och blekvit, genomskinlig i det närmaste, solen strålar på andra sidan och sprider ljus och värme, ganska högt upp på himlen än så länge.

Just nu är det 2,5 plusgrader i skuggan och några "vispgrädde" - moln som solar sig i solens glans, så fint!

 

En gyllne morgon!

    

Trots att det är första april idag har jag inte hört några aprilskämt, det verkar ha blivit omodernt.

 

I dag har det varit skotertrafik på sjön i "finväre", de har lämnat mycket spår efter sig, det ser nästan ut som förr vad det anbelangar spåren. 

Med förr menar jag då sedan folk "blev med skoter", det är ju ändå en ganska ny företeelse.

Det har också "häckat" folk på Käringholmen i dag, som förr. Den holmen har ett perfekt läge om man vill lapa sol, grilla och koka kaffe ur medhavd matsäck.

Jag hoppas verkligen att det blir ett fint påskväder för dem som kan utnyttja det!

 

Rejäla snödrivor som ska hinna tina bort nu framöver, det finns att ta av för solen och dess värme.

    

Jag har varit ute rätt mycket idag efter en lång väntan på bättre tider. Som sällskap hade jag min kompis sparkstöttingen. En jättebra kompis men inte mycket att prata med, men verkligen en stöttande vän.

  

Jag har till och med skottat snö idag, som kändes som en befrielse nu. Jag har skottat så att jag kan köra fram bilen på gården när det blir dags att åka och handla, som jag ska kunna klara själv nu efter två veckor.

Om jag håller tungan rätt i munnen i vedboden, där är det lite förrädiskt. Men det gick bra idag också.

 

Ja, och så har jag hunnit baka litegrann i dag också, det känns som att det börjar lätta lite nu.

 

Dagens namn är: Harald och Hervor, grattis till er!

 

Harald har förekommit som namn i Bellvik, i dubbel upplaga. Den äldre av dem hette Harald Wallin, den yngre av dem hette Harald Backlund.

Det fanns en Harald till som bodde i "Rarningsberget", ett torp på Bellviksskogen.Hur mycket han uppehöll sig i Bellvik det är jag osäker om, i Bellviksboken har jag skrivit att han bodde i Östersund, han var född redan 1906.

 

Ha en riktigt fin lördagkväll, efter en dag i solen hoppas jag, vi ses!

 

Hej då för den här dagen!

  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards