oskmar

Alla inlägg den 15 april 2023

Av Elsa Mårtenzon - 15 april 2023 17:03

 

Förmiddan hos mig...

        

I dag har det varit solsken hela dagen, med tunna slöjmoln som inte stört nämnvärt.

Det mesta jag sett i värmegrader på termometern är 9 grader i skuggan, inte illa. Snön rinner bort, men under natten var det minusgrader, 2-3, bra att det bromsas litegrann.

Just nu är det 7,8 grader varmt på skuggsidan, sol med slöjmoln.

 

Nu två timmar senare är det 5,3 plusgrader och solsken ännu.

 

Det ser inte sååå bra ut innan den smutsiga snön är borta och gräset blivit grönt, men det är den krassa verkligheten.

    

I dag har halva april gått till ända och fort har det gått, det känns som att det går fortare den här årstiden, tiden bara flyger iväg och man skulle vilja bromsa framfarten, men det klarar ingen. Jag brukar aldrig säga att jag längtar efter våren eller sommaren för det går alldeles för fort ändå. Och det är dagar som vi aldrig får tillbaka, vi kommer bara närmare döden.

 

Idag har jag gått alldeles för mycket, det är inte bra att vara för ivrig alla gånger.

Dessutom är det inomhus jag gått i dag också, väglaget tillåter inte annat, tyvärr. Men det känns i min fot, ikväll får jag hålla mig stilla som det känns.

    

Idag har jag hört mycket som varit intressant på radions P1, bland annat en radioteater om Nya Karolinska, skandalbygget som genomfördes för några år sedan i Solna, via den då majoritets styrda politikergruppen i Stockholm. Men trots skandalen går de med högburet huvud fortfarande. I senaste valet blev de bortröstade, men skandalen var redan skedd och kommer göra sig påmind i åratal, på grund av skyhöga kostnader som inte följde någon budget alls, trots det ett oerhört slarv i bygget, som väl ännu inte är åtgärdat fullt ut.

  

Ur "3000 otroliga fakta om Sverige":

"Under tiden för andra världskriget -den 1 september 1939 till den 8 maj 1945- förlorade 1 700 personer i den svenska handelsflottan sina liv och 270 fartyg blev sänkta."

Slut citat

 

Ja, som vi vet så kostade andra världskriget miljoner människoliv och trots att Sverige inte deltog i kriget så var det rätt många ändå som fick sätta till livet till, som synes.

Det här var ju i modern tid och är så nära så många av oss nu levande minns den tiden och hörde om krigets fasor och då kan man ju tycka att det skulle inte behöva bli några flera krig i Europa, alla skulle vara avskräckta.

Men idag vet vi att så blev inte fallet, vi har det väldigt nära oss igen.

Och vi vet inte hur det slutar.

      

 

Dagens namn är: Olivia och Oliver, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra lördagkväll, vi ses!

 

Hej då och ha det bra!

  

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards