oskmar

Alla inlägg den 24 april 2023

Av Elsa Mårtenzon - 24 april 2023 16:25

 

 

Halv sju i morse och snön lyser vit på taken, igen!

  

Så kom bakslaget på våren då, som väntat. Så länge det är april kan man vänta mera snö och bakslag, glad att jag har vinterdäcken på än.

Vid halvtolv i gårkväll när jag tittade ut pågick ett häftigt snöfall, det hade det nog gjort under natten också, för det var full vinter i morse vid sextiden.

Det var 2-3 grader kallt under natten och tidig morron, därför låg snön kvar.

Ganska tidigt på morron blev det plusgrader men fortsatte snöa ett bra tag. Omkring 1 dm snö bedömde jag det till utan att mäta och då hade det varit töväder ett tag och antagligen tärt på djupet.

På eftermiddan vid tvåtiden glesnade molnen och släppte fram solen, ett bra tag, men det har ändrat sig nu.

Just nu är det 4,5 plusgrader och snön har rasat från taken. Men på himlen är det tjockt med moln igen. Nysnön som låg på den mark som var utan snö innan, där är den borta igen.

Jag var på väg ut för att sopa bort snön från bilen vid halv elva, men då hade den halkat av redan.

 

Lite ljusare, solen försöker tränga sig fram...

  

Jag har sysslat med lite småplock i dag, sånt som jag vet att jag gjort och som fått vänta, men nu är det gjort, äntligen.

 

Den svenska ambassadpersonalen i Sudan, med familjer räddades redan igårkväll av franskt flygplan till ett fredligt land.

Vid det är laget har de väl anlänt till Sverige, hämtade av svenskt flyg. 

Men det sägs vara 150 svenskar kvar, det är väl såna som inte är där på grund av uppdrag från Sverige, antar jag.

De har varken, mat, vatten eller el sägs det.

I dag har jag fått reda på vad de strider om, det är två rivaliserande generaler som strider om vem av dem som ska ha makten i landet.

Låter det klokt? Och det ska oskyldiga människor lida för, maktlystnad till vilket pris som helst!  

 

Ur "3000 otroliga fakta om Sverige"

"1939 ville en socialdemokratisk riksdagsman från Borlänge att Hitler skulle få fredspriset".

Slut citat

 

Ja, mycket ska man läsa innan öronen ramlar av, men det här var det värsta jag läst i dag.

Men å andra sidan fanns det ju svenskar som var nazister på den tiden.

Det finns ju även ett svenskt riksdagsparti som bildades från första början av en nazist, en SS-man med rötter i andra världskriget.Otroligt, men sant!?   

 

Dagens namn är: Vega, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

 

Klockan fem ikväll och solen var frammarsch!

  

 

Hej då!

    

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards