oskmar

Alla inlägg den 18 april 2023

Av Elsa Mårtenzon - 18 april 2023 15:55

 

Kvart över sex i morse, en hel del moln, men det blev mindre sedan.

  

Hela första halvan av dagen var det solsken, på eftermiddan har det varit molntäckt himmel. Det har varit varmt för årstiden, hela 13 grader är det mesta jag sett i skuggan. Synd att molnen kom och gömde bort solen, men man kan inte få allt man vill ha. Under den gångna natten var det minusgrader.

Just nu är det 11,7 plusgrader och fullt med moln överallt, det kan hinna ändra sig under kvällen.

 

Vid ettiden var det få moln och solsken.

    

I dag har jag varit ute och promenerat i solen, men det är för geggigt så det är inte roligt. Jag har gått bara där snön är borta och det är det inte lätt att få skorna rena så jag kan ta dem upp på bron.

Nej, jag väntar tills det torkat upp, men jag fick ju frisk luft i alla fall. Motionera får jag göra inomhus tills vidare.

 

Solen har gjort verkan på snön...

      

 

Nu har Vattenfall meddelat att de tänker bygga ut vattenkraften, i redan befintliga kraftverk.

Det tycker jag låter vettigt, enda kraftkällan som är helt ren.

Nja, solen och vinden är väl också rena, men vattenkraften är sedan länge väl beprövad och bäst och har tjänat oss väl.

Men det kommer väl att bli ett himla liv om att bygga ut den också, jag förstår inte hur folk tror att det ska kunna räcka med elen framöver när de inte vill vara med på att satsa på mera kraft. Isåfall måste man tänka bort vidare utveckling och det är det nog ingen som vill, bara att det ska ske utan att någon behöver vara med på något enda hörn och sätta till något av det vi har inom räckhåll.

    

Ur 3000 otroliga fakta om Sverige:

"När Finland tvingades sluta fred med Sovjetunionen 1944 var de också tvungna att avväpna de tyska 200 000 soldater som fanns i Finland. De tyska soldaterna drog sig norrut för att ta sig till Norge, som tyskarna ockuperade. Under sin reträtt brände de allt som de kom åt.

Den finska befolkningen flydde över Torne älv in i Sverige och tog med sig sitt bohag och boskap. Under höste 1944 kom 44 554 personer med 24 237 kor och 4 048 hästar."

Slut citat

    

Ja, det går inte påstå att de kom tomhänta hit. Men jag måste tillstå att det här visste jag inte mycket om, att tyskarna brände ner allt som kom i deras väg det har jag hört och tyckte att det var en ondskefull handling, men så var det ju, allt var ondskefullt. Krig är ondska!

Men att finnarna kom med så mycket boskap det hade jag inte hört, inte heller att det var så många som kom.

    

Dagens namn är: Valdemar och Volmar, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra tisdagskväll, vi ses!

 

Hej då och ha det bra!  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards