oskmar

Alla inlägg den 30 april 2023

Av Elsa Mårtenzon - 30 april 2023 16:14

 

Det såg rätt bra ut halv sju i morse, men det varade inte så länge.

  

Inte mycket sol i dag, men lite regn och snö i luften och grå himmel.

När det fallit regndroppar här så har jag sett snöskurar bland bergen.

Det var minusgrader under natten och vackert månsken vid tolvtiden i natt, men moln när dagen grydde.

Just nu är det 4,8 plusgrader och där omkring har det varit under dagen, lite, lite blått på himlen. Träden fladdrar litegrann vilket betyder att det blåser kallt.

 

Nu ett par timmar senare har blåsten tilltagit och solen tittar fram lite då och då, mindre moln alltså.

 

Ja, det ändrar sig snabbt i april, men i morron är det maj månad och så får vi se vad som väntar då.

     (var den blå solen kommer ifrån vet jag inte)

    

 

Jag har inte hunnit ut på någon promenad idag. När jag skulle ut kom det främmande och sedan var det dags att tänka på att fixa något att äta.

Men om jag har tur så kommer det flera dagar och jag har ju haft turen att det kommit många dagar hittills.

 

Nu har jag känslan av att snön inte rört nämnvärt på sig, det känns som att den ligger säkert när det är kalla nätter. Ja, det är ju bra att det inte går för snabbt eftersom det är så mycket.

 

Ja, ikväll ska valborgseldar flamma och våren ska hälsas väkommen.

Det är flera år sedan jag såg ens röken från en majbrasa nu och det är då inget jag saknar heller.

Jag minns när vi bodde i Hoting och de hade majbrasor på idrottsplatsen och när vi skulle dit fick vi tjava i ganska djup snö och stå där och frysa. Och jag kan säga att jag inte sett någon särskild tjusning i dessa eldar heller, som regel har det varit kallt och man har varit tvungen ha vinterjackan på, våren har inte kommit så långt här till den helgen.

Dessutom är det inte så roligt nu heller för många vad jag kan förstå, polisen har varit ute och varnat ungdomar och deras föräldrar att kolla läget för både lustgas och torrchampo, det behövs tydligen varningar för "ömse" sorter numera. Och det kan gå väldigt illa redan vid första försöket, hur vågar man?

Varför kan inte både torrchampo och lustgas förbjudas, försäljningen alltså?

    

 

Dagens namn är: Mariana, grattis till er!

 

Namnet Mariana har förekommit i Bellvik, kallades Maja född 1904, yngsta barnet i en barnaskara på tolv barn åt Olof Axel Sandin och Sara Margareta

Sandin. 

Maja begav sig även hon i sin tidiga ungdom till Stockholm och gifte sig där och bodde där hela sitt liv.

 

Ha en fin och lugn Valborgsafton, vi ses!

 

Hej då för denna kväll!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards