oskmar

Alla inlägg den 8 april 2021

Av Elsa Mårtenzon - 8 april 2021 17:20

 

Inget moln är det andra lika, ser de ut så här får de gärna vara där.

 

På sjön ser du Friarskäret, när det var dans på dansbanan på Knackaitorpet då fanns det de som drog sig dit för en stund för sig själva. Därav namnet Friarskäret. Det var i början av 1900-talet som morfar upplät mark för en dansbana där. Ungdomar från Bellvik, Nybäcken och Backsvedjan byggde dansbanan. På den tiden bestod orkestern av en dragsplare...

 

  

 

I dag ska jag inte klaga på vädret, men det lovar jag inte när det gäller i morron. Det har kommit vissa varningar för morgondagen, att det till och med kan komma 2 dm snö på en del ställen, med det får vi se då.

Men idag har det varit riktigt kalasväder, en del moln men solsken ändå.

Just nu är det 3 minusgrader i skuggan, det mesta är himmelsblått därovan med en del jättefina moln som ser ut som fluffig vispgrädde.

 

I dag har jag varit i väg och fått min andra covidspruta så nu är det gjort.

Det var så lungt och väl ordnat där, allt flöt på och man behövde inte trängas, vi satt en och en var sitt rum, fler fick inte komma in. 

Nu måste jag hålla mig hemma ett par veckor till, sedan tänker jag åka och handla själv.

Vilken lättnad för Maria att slippa handla och köra hit en gång i veckan, hur än bråttom hon har haft så har hon handlat åt mig, i alla väder och hur än dåligt väglag och dåligt väder det varit.

Hon har nyss varit hit med varorna och det rann gegga från hennes bil efter att ha kört hit. Jag har kört samma väg själv i dag och det var inte roligt kan jag säga och svårt att ta sig in och ut ur bilen utan att skita ner sina kläder.

Jag tänkte på när jag körde hem i dag, att jag har kört som mest 10 gånger med bilen sedan jag bytte till vinterdäck. Det känns som att det var en onödig handling att byta däck då, men ett måste ändå.

 

Men skitsamma att vi har dåliga vägar och att det är långt till grannar, vi har det bäst på landet ändå. Vi har utrymme och vi har utsikt åt alla håll och inte måste man nödvändigtvis ha grannar inpå knuten. Det har inte jag och det går hur bra som helst.

De sa nyss på Efter Fem att nu flyttar flera ut på landet än in till Stockholm. Det får mig att tänka på den professor jag lyssnade på för ca 35 år sedan, som siade om framtiden i Sverige. Han sa, att om 50 år skulle det ha skett en stor omflyttning i Sverige, från städerna och till landsbygen och folk skulle bryta igenväxt mark igen och odla och bosätta sig på landet.

Är det det som vi ser början på nu? Ja, varför inte?

 

Dagens namn är: Nadja och Tanja, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt fin torsdagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards