oskmar

Alla inlägg den 10 april 2021

Av Elsa Mårtenzon - 10 april 2021 17:11

 

Jättedålig bild, men ett rejält vedlass. 

Det är min morbror Eivin som håller i tömmarna och det är morfars vackra vita häst med fyra svarta ben.

Den tyckte jag var sååå fin när jag var barn.

(Ber om ursäkt för bildkvaliten men det är mitt fel. Den sitter på min köksvägg och jag var för lat för att plocka ner den och det är glaset i ramen som försämrar bilden,)

 

   

 

Fy så arg jag blir! Nu hade jag skrivit minst hälften och så försvinner allt i tomma intet och jag får börja om. Jag kan således konstatera att det var nog inget fel på min förra dator, utan det är nog bloggen det är fel på.

Men nu äger Freja min förra dator och jag hoppas att den är till glädje och nytta för henne då.

 

Det har varit aprilväder i ordets rätta bemärkelse hela dagen. 

Solsken av och till och detsamma gäller när det är frågan om snöskurar och molnig himmel.

I morse var det ett par minusgrader och under dagen har det varit 5-6 plusgrader. På eftermiddan har det varit mest solsken.

Just nu är det 2,3 plusgrader när klockan är 20 minuter över fem och solsken, med en vacker himmel med några fina moln här och där. Det blåser friska vindar med ganska rörliga trädtoppar, så klart.

Nu är klockan halv sju och det är 0, 2 plusgrader.

 

I Augusti 2019 hade vi en liten "mini" kusinträff här på Näset hos mig.

Björn och Gunnel kom kvällen före och parkerade sin husvagn vid stuguknuten hos mig. Gunnel och jag skulle laga och bjuda på middan dagen efter här på Näset. Vi började förbereda på kvällen före, för att det inte skulle bli så bråttom när den skulle gå av stapeln. 

Gunnel och jag hade mycket samarbeten under åren och även denna gång.

Vi som skulle träffas var Christina Thellenberg, kusin och hennes make Leif, de bodde/bor i London. 

Samt Kalle Thellenberg, kusin och hans fru Maria som bor utanför Umeå. 

Även Nils Gunnar och Ingrid, bror och svägerska som bor väst i byn, i Bellvik.

Sist men inte minst Gunnel, syster och hennes Björn, svåger som bodde/bor i Åsele.

I dag har jag tänkt, att det var i grevens tid, för nu är två av det gänget inte med oss längre, de har gått vidare till den "andra sidan".

För ett litet tag sedan fick jag höra att Leif hade gått bort och detsamma gjorde ju Gunnel förra sommaren.

Den dagen vi träffades 2019  var det ingen av oss som trodde något sånt var så nära och tur är väl det att man inte dagligen dags går och funderar på livets slut.

Men jag är glad att vi hann ordna den lilla kusinträffen, och det kan vi tacka Kalle och Maria för, det var nog deras ide´ från första början.

Leif är den som har suttit i flera år och släktforskat på släkten Arndt som är vår släkting, som kom vandrande till Bellvik och gifte sig med Chatarina Christina Johansdotter, de gifte sig1827. Zakarias, född 1802 och Chatarina Christina, född 1801.

Zakarias Arndt var av adelssläkt från Riga i Estland, med militärer bland sina förfäder, samtliga. Utom Zakarias och hans far som hade en synskada och fick därigenom ge upp en militär bana.

Han kom till Bellvik i stället och där behövde han inte delta i några krig.

Min farmor försökte byta till efternamnet Arndt, men fick nej, hon skulle ha varit en man i släkten i så fall.

Så klart, en kvinna dög inte för att bära det namnet.

Tack Leif i din himmel, för allt arbete du la ner på att släktforska på släkten Arndt!

Och tack Gunnel i din himmel, för alla tillfällen vi fick samarbeta tillsammans och det flöt alltid på så bra!

 

Dagens namn är: Ingvar och Ingvor, grattis till er som heter så!

 

Och grattis Ingvor i Jönköping på din namnsdag! Hälsa Ivan!

 

Ha en riktigt fin lördagkväll, vi ses!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards