oskmar

Alla inlägg den 30 april 2021

Av Elsa Mårtenzon - 30 april 2021 17:19

 

Ja, än finns det snö så det räcker och det blir över också...

 

 

Vintern rasat ut bland våra fjällar...     

Nej, det har den inte alls gjort!

Det har gått snöskurar flera gånger i dag, inte så att det lagt på marken, men ändå.

Det var ingen höjdare att vara ute och gå idag heller, det blåste genom märg och ben, kallt som fasen!

Det har växlat mellan moln, sol och snöskurar hela dagen. Huvva!

Just nu är det stora gråa moln som svävar i blåsten och trädkronor som vajar av och an. Det är 4,2 plusgrader och solen kommer fram av och till.

 

Idag har jag pratat med en av mina forna jobbarkompisar, samtalet räckte i två timmar, jag var hes innan vi slutade. Vi pratar inte så ofta, men när vi pratar, ja då pratar vi!

 

Valborgsmässoafton idag och det har fått mig att minnas en majbrasa för drygt 30 år sedan och det har runnit mycket vatten under broarna sedan dess.

Göte hade dragit ihop en majbrasa av sly som han röjt och en del annat brännbart, som han placerat på "pärlanne" mot sjön.

Jag gjorde en smörgåstårta för Bernhard och Bertha, mamma, Jan Peter,

Ann Cathtrine, Malin och Michael skulle komma på kvällen när brasan skulle tändas.

Jan Peter hade köpt några smällare så det skulle bli lite spännande för barnen. Och den som gillade dem mest var nog Michael för varje gång

Jan Peter tände en sådan sa Michael: "Nu malle ä!" Och såg glad och lycklig ut.

Han var nära fylla två år då, om några dagar och hade inte lärt sig säga, nu small det, riktigt rent. Och varje gång Michael sa sin replik skrattade Bernhard så gott, som bara han kunde göra. Och vi andra skrattade gott både åt Michaels replik och Bernhards skratt.

Det visade sig inte alltför länge efter det att smällar blev Michaels stora intresse och är fortfarande. Inte smällare då, men jaktintresse och det smäller ju då också.

Han var nog inte mer än tre till fyra år när han hängde sin hemmagjorda träbössa över axeln när de kom hit på helgerna och så gick han in i skogen och låtsades jag älgar och andra djur. Redan då förstod vi att han skulle bli en jägare och det på riktigt. Han har skjutit och skjuter både älgar, björnar och lodjur med mera och Göte var stolt och sa mer än en gång: "N´Michael, han är jägare han!"

Det var ju också Götes främsta intresse så de hade mycket att prata med varandra om.

De gånger då jag kände mig utanför, det var när Göte, Jan Peter, Anders och Michael pratade jakt och älghundar. Jag var inte sååå intresserad av just de samtalen, men "lärde" mig en hel del om pass, ståndskall och ömse platser på skogen. Jag har hört massor av jakthändelser och minns dem också till stor del, trots ljummet intresse.

 

Dagens namn är: Mariana, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en trevlig och lugn Valborg och håll avstånden, vi ses och hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards