oskmar

Alla inlägg den 14 april 2021

Av Elsa Mårtenzon - 14 april 2021 16:28

 

Lite solsken har det varit på eftermiddan, som nu t ex ser det ut så här...

 

  

 

Inte mycket solsken i dag, nästan inget alls förrrän nu på eftermiddan.

Det kom en snöskur även i dag på förmiddan, men den var kort och avtog snart.

Den snö som kom igår är det ganska mycket kvar av, trots att det töat bra under dagen.

Just nu är det 2,8 plusgrader och mycket blått på himlen, nästan helblått nu.

 

Medan jag satt och åt min middag för en stund sedan hade jag Bellviksboken  bredvid mig och läste ur den ett brev skrivet till länsman Eleasar Rehn i Dorotea.

Jag ryser när jag ser hur de fick krusa sig fram och försöka vara tiill lags inför "storheten".

Brevet skrevs av Johan Jonsson, född 1775. Han skrev det i februari 1828.

Jag citerar några rader, för att bevisa hans "litenhet" inför länsman, bedrövligt.

 

Citat: "Wår höglärde och ärwördige her länsman jag med ödmjukhetslängtan skriver Jag får med djupaste erkänslan och ödmjukhet tills jag haver haft stor åstundan att få träffa honom att jag kunde fått wedergälla honom för all hans goda som han hawer bevist mig, o s v.

 

Det avslutas så här:

"Jag will redeligen wedergälla honom för hans levnad".

Brevet är adresserat så här: "Till höglärde och ärwördige her kronolänsman Eleasar Rehn angeläget"

 

Ja, inte var det lätt med självförtrondet på den tiden, knappt läskunnig och knappt skrivkunnig men att göra sitt yttersta för att vara till lags.

Tänk om han vetat att nu för tiden säger vi du till alla, vilken titel de än har.

Som jag tycker är fullt riktigt, för som jag alltid kör med att, inför Gud är vi alla lika.

 

Dagens namn är: Tiburtius, grattis till er!

Om det finns någon som heter det numera?

 

Ha en bra onsdagkväll, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards