oskmar

Alla inlägg den 1 januari 2023

Av Elsa Mårtenzon - 1 januari 2023 17:17

 

En liten del av Buffalo-vädret som tagit sig ända till Bellvik...

  

Gott Nytt År och en riktigt fin fortsättning på det nya 2023 önskar jag er alla!

        

 

Ja, då är jag tillbaka här efter min mörkervandring med hjälp av värmeljus och ficklampa på nyårsafton. Från klockan fyra på eftermiddan till kvart i tolv på natten.

Det gick väl bra, jag har ju varit med förr, vi blev med el-ström i Bellvik, under första tiden av 1950-talet.

Men då fanns det inte några värmeljus, men ficklampor fanns det. Och fotogenlampor, små med långa lampglas, heta så man fick passa sig för att nudda dem, då blev det brännmärken. Vi hade "radiuslyktor", väldigt mycket bättre lyse än de först nämnda. Men när mamma gick till ladugården på kvällen, då tog hon den lyktan med sig.

Då passade jag på att berätta spökhistorier för mina småsyskon, som jag hittade på själv, då var de extra lydiga och snälla. Det blev många mystiska skuggor i fotogenlampans sken, som passade bra just då.

De satt som små ljus, tysta och snälla och kröp närmare och närmare mig, jag tyckte det var riktigt mysigt.

 


 

Det var mycket plusgraders-snö som föll under dagen och hängde i stora sjok på trädens grenar, en del blev knäckta av den.

Men vackert var det, utan tvekan. Som i en John Baur-värld, men jag såg inte hans troll. Vackert!

  

Jag hade sån tur igårkväll, att maten hade jag i ugnen som det fattades bara fem minuter på, såsen gjorde jag i ficklampans sken och på vedspisen.

Efterrätten gjorde jag på förmiddan så den var också fixad.

Sedan löste jag korsord i flera timmar och många blev det, det gick också bra tack vare att ficklampan redan var uppfunnen, sedan länge.

 

Det gick bra att äta i skymning, man vet ju vägen till munnen...

  

Men jag ägnade många tankar åt folket i Ukraina som är utan både vatten, elström och mycket annat och hör flyglarmen till och med på nyårsafton och det haglar bomber, de får göra allt de kan för ta skydd och kanske klarar sig den gången också, eller att det går riktigt illa istället.

Det är sååå grymt att om jag skulle klaga över mitt "öde" igårkväll skulle jag skämmas ögonen ur mig.

Jag inser verkligen hur bra jag har det!

        

  

 

Nyårsdagen, mycket snö har blåst ur träden och solen har gjort sitt för att vi skulle vara glada den första dagen på det nya året.

  

I dag har det varit solsken och vackra vyer så länge solen var synlig och i skymningen var det också vackert.

I gårkväll tog jag då och då en tur till fönstren, med ficklampan i näven och begrundade det vackra månskenet och de miljarder stjärnor som strålade på himlen och lyste upp jorden, åtminstone den del jag kunde se av den. Vilken ynnest att få se allt det vackra i naturen under natten också!

Just nu är det 8,7 grader kallt, men tyvärr ser jag ingen måne, kanske kommer den senare, förhoppningvis.

 

Det var nära nog samma bild som den förra, men jag bjuder på den ändå, den är inte tung att bära i detta tillstånd.

 

Dagens namn är: Inget namn, det står bara nyårsdagen i min almanacka i alla fall.

 

Ha en riktigt fin och mysig nyårsdagskväll, på återseende!

 

Man ska ha husv..., nej inte alls! Man ska ha vedspis, då klarar man katastrofer i form av el-brist.

    

Hej då och ha det gott! 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards