oskmar

Alla inlägg den 21 januari 2023

Av Elsa Mårtenzon - 21 januari 2023 17:22

 

Halvnio i morse och himlens färg bådar om att en fin dag gryr!

  

För ett par timmar sedan bestämde jag mig för att inte bry mig om bloggen ikväll. Men det har lugnat ner sig litegrann och så är det ju den här förbaskade Luther som spökar, der är Luther som bestämmer mycket över mig.

Inte för att jag tror att de här raderna som jag plitar ner på kvällarna har så stor betydelse, men det är sådan jag är.

Jag känner mig som en svikare om jag inte lyder Luther, han är en riktig hårding.

  

 

Ja, det går ju inte annat än påstå att vintern är vacker!

Men hur går det med taken? Ja, jag kan omöjligt skotta av dem all snö.

  

Dagen har varit solig och grann, landskapet är ju helt underbart vackert med all den här vita rena snön som täcker allt och i överkant dessutom.

Det är mycket skog som bryts sönder, träden hänger som pilbågar och många faller för tyngden och det kostar en del för dem som äger skogen.

Men jag tror det är bättre än översvämningar som de har haft på många ställen neröver landet. Vi har alltid mera tur än många andra, det gäller bara att vara uppmärksam på fördelarna.

 

Hur mår buskarna under all snön?

  

Det var drygt 20 grader kallt i morse och dimmigt till att börja med.

Under dagen har det varit omkring 15 grader kallt och solen har flödat så länge den fick.

Och jag var tvungen att gå in tre gånger och värma händer och fötter innan jag var klar med mina utomhussysslor.

"Frôsenfrans" är mitt tilläggsnamn när det gäller kyla.

Just nu är det 16 grader kallt, men jag ser inga stjärnor, än i alla fall.

 

Klockan tre på eftermiddan med en rosa horisont...

  

Michael har varit hit en stund i dag, medan han väntade på att traktorn blev varm. Han har varit i Nybäcken och skottat åt Tommy, som tydligen ska komma dit. De är där jättemycket så de måste verkligen trivas bra där.

 

Men nu verkar det vara "krig" i Stockholm, kriminellt gängkrig. Det skjuts tidiga mornar och dagtid och på kvällar och nätter.

Vad ska kunna stoppa detta? Nu har de kallat in poliser från hela landet, men det poppar bara upp mera och mera skjutningar, sprängningar och Gud vet hur det hela ska sluta.

Tur man bor i Bellvik!

Och den här dansken Paludan kan hålla sig hemma i Danmark och bränna koranen, det är näst intill löjligt att vuxna män inte har annat att syssla med.  Vad tror han att han ska vinna på detta? Lek i Danmark där du hör hemma, fjant!

          

 

Dagens namn är: Agnes och Agneta, grattis till er!

 

Det har funnits en med namnet Agnes i Bellvik och med Edlund som efternamn. I Bellviksboken har jag återgett en lite speciell berättelse om henne och hennes mans kärlekshistoria, som tog en lång omväg.

 

Ha en fin fortsättning på lördagskvällen, vi ses!

 

Man blir vederkvickt när solens strålar träffar tallkronorna, de blir förgyllda.

Hej då för denna kväll!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards