oskmar

Alla inlägg den 2 januari 2023

Av Elsa Mårtenzon - 2 januari 2023 16:44

 

Klockan nio i morse, det bådar om en fin dag med sol.

  

Det har varit en fin januaridag, med solsken. I morse pendlade termometern mellan 22- 23 minusgrader och det var bara enstaka moln.

Molnen ökade så småningom men gradantalet höll sig lika ändå.

Just nu är det 25 minusgrader och månen ståtar på himlen, inte fullmåne än, men vacker ändå. Snön glittrar så fint i skenet från gårdslyktan.

Perfekt tycker jag när snön håller sig borta, vi har fått så det räcker ett tag.

 

En dag med solsken önskade jag mig och det fick jag också!

    

I dag har vargjakten börjat och många är emot, det finns för få säger motståndarna till vargjakt.

Ja, det går ju bra att säga när man inte har dem inpå knutarna. Jag skulle inte vilja ha vargar som strök omkring i skogen här. Det är möjligt att de fått dåligt rykte helt oförskyllt ibland, men nog skulle jag känna mig otrygg med dem som "grannar", jag har skog ända inpå mig och två hundar bara 400 meter härifrån, som de kanske skulle se som ett ätligt byte, i brist på annat.

En annan sak är att jag minns mycket väl det mamma berättade om när det fanns mycket varg här uppe.

De såg hela flockar på kvällarna ute på sjön som strök omkring och de var väldigt rädda när de till exempel skulle gå till ladugården i mörkret på kvällarna.

De såg hur ögonen lyste på dem, en hel flock i närheten av gården. De hade alltid med sig sig en grov påk när de gick mellan husen i mörkret.

Jag vet inte hur mycket påken i fråga skulle hjälpa om flocken skulle angripa, men det var väl det enda de hade att tillgripa.

Nää, jag skulle inte vilja ha en hungrig vargflock strykande inpå knutarna!

Jag har full förståelse för dem som inte vill ha dem nära sig när de angiper deras husdjur. Det går nog bra att tycka både si och så när man ser dem bara på bild eller på TV.

 

På eftermiddan bytte himlen till färgen rosa, det blev inte så dumt det heller

När det börjat skymma och gå över i kväll.

  

Det har varit väldigt lugnt i dag, den ende jag har sett är Anders köra förbi här mitt på dagen.

Och jag har strukit in tvätten bland annat, som jag inte hann med före jul. Jag har haft den ute på bron så den var lättstruken och doftade friskt och rent.

Så kan jag meddela att det var riktigt kallt att hämta veden i dag, men in kom den ändå.

 

Dagens namn är: Svea, grattis till alla med det namnet!

 

I Bellvik har det funnits två med namnet Svea, Svea Wallin och Svea Bylund.

 

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

 

Hej då för denna kväll!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards