oskmar

Alla inlägg den 12 januari 2023

Av Elsa Mårtenzon - 12 januari 2023 17:54

 

Äntlingen!

  

Hej igen!

Vilket härligt väder det varit i dag! Inte en enda snöflinga men sol och ett par plusgrader, samt en färggrann himmel på morron och solsken blev det till och med.

På eftermiddan ståtade himlen med så starka och granna färger så jag trodde inte det var sant. Synd bara att då var jag i Dorotea och kunde inte ta några bilder, det var så vackert att det hade jag gärna delat med mig av här.

Igårkväll blev jag glatt överraskad när jag tittade ut vid niotiden och jag ser månen, jag trodde ju att det var heltät himmel fortfarande efter gårdagens snöfall.

Just nu är det 3,5 minusgrader och jag ser en och annan blinkande stjärna därovan, det kan bli flera, hoppas jag.

 

Morronhimmel, synd att det alltid står en el-stolpe i vägen åt det hållet.

  

Större delen av dagen har jag tillbringat i Dorotea och på sjukstugan.

Först efter sex stick på mina armar fick hon fram blod på mig, det har runnit bort från mig under julen.

Nädå, det är inte första gången det sett ut så där, ibland har de bytt av varandra sköterskorna och först med den fjärde sköterskan har det fungerat. De tycker att det är hemskt att behöva sticka mig så många gånger, men det gör inte mig ett dyft, bara att det tar lång tid.

Jag var inte hemma förrän det var mörkt och det första jag gjorde var var att göra eld i spisen, jag frös som en "stövare" nere på sjukstugan. Jag är inte varm än, men spisen är het och superbra när jag får mina frysskov.

 

Tacka vet jag den färgen på himlen, bättre än den grå. Den färgar snön rosa också.

    

Idag är stora delar av "Eu-folket" i Kiruna och lagom till det första EU-mötet i norra delen av Sverige kunde LKAB presentera ett jättefynd när det det gäller jordartsmetaller som är högst nödvändiga nu framöver med anledning av klimatomställningarna. Så stora fyndigheter att de bedömer att det räcker både till Sverige och hela EU i många år. Rena guldfyndet för hela EU, sägs det på nyheterna. Då slipper vi beroendet av Kina.

Det går framåt för den norra delen av vårt land och det är glädjande, till sist är det den delen av Sverige som är störst och bäst! Den delen som folk i huvudstaden har sett som tärande.

Fy skäms på er, det diskuterades ofta i TV- sofforna för att antal år sedan!

Med tanke på vilka rikedomar som den delen av landet har levererat så är det en skandal att diskutera norra Norrland i de termerna som "tärande".

Det retade gallfeber på mig förr när jag såg det på TV, i flera omgångar, usch!

  arg, men glad!  

 

Dagens namn är: Frideborg och Fridolf, grattis till er!

 

Båda namnen har funnits i Bellvik, Frideborg gifte sig till Stenbacka, men härstammade från Bellvik.

Fridolf var född i Bellvik men begav sig tidigt i sin undom neröver landet. Men de sista åren i sitt liv tillbringade han i Bellvik om somrarna.

 

Ha en bra fortsättning på torsdagens kväll, vi ses!

 

Hej då och ha det bäst!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards