oskmar

Alla inlägg den 18 januari 2023

Av Elsa Mårtenzon - 18 januari 2023 16:28

 

Kvart i tre i dag tog jag några bilder på mitt snölandskap och vad ser jag?

Är det en svag ljusning på himlen eller är det en hägring?

Nä, det är nog en hägring...

  

Det har snöat hela dagen från tidig morron till på sena eftermiddan när det avtog en del.

Sikten har inte varit långt, inte över sjön ens, det har varit tätt med små flingor hela tiden.

Förbannade snö säger jag och är medveten om att jag svär. Det är fult att svära och ett tydligt bevis på dåligt ordförråd. Men nu kom det från hjärtat och snön tar nog inte illa upp.

Jag har stegräknare på mobilen och det blev nära 10 000 steg med snöspaden så nu struntar jag i motionscykeln i kväll.

Det har börjat snöa igen och är nog skottardags i morronbitti igen, då får jag väl ta nya tag.

 

Orkar verandataket allt detta?

  

I dag när jag var ute i skottartagen hörde jag helt plötsligt en traktor komma, det var Nils Gunnar som kom och tog bort det värsta. Snällt!

Anders har ju varit borta på jobb och inte skottat här sedan förra veckan.

Men nu är han här och kör för fullt med hjullastaren och drivorna blir höga som hus på en del ställen, ja bara han inte gömmer bort all utsikt så överlever jag nog. 

Skönt att få uppskottat här, det har sett för bedrövligt ut på gården sista dagarna.

Nu var jag ut och kollade och jag har bra svängrum ute på gården igen. Men bilen är full med snö igen, usch!

 

Grå himmel och mycket snö, det har varit min omgivning i dag...

 

Nog pratat/skrivet om vädret, nu gör jag kväll här och slappar resten av kvällen!

 

Dagens namn är: Hilda och Hildur, grattis till er!

 

Namnet Hilda har förekommit i Bellvik, hon var en syster till min farmor och drog iväg till Stockholm hon också.

Jag tror att de hade pippi på Stockholm "bellvika", jag vet inte hur många som begav sig dit i sin ungdom och de flesta blev kvar där hela sitt liv. (Det skulle jag kunna räkna ut i Bellviksboken)

Det var inte bara unga flickor som åkte dit och blev kvar, även många unga män.

 

Ha en bra fortsättning på onsdagskvällen, vi ses!

 

Det finns lite snö som du ser!

Hej då för den här kvällen!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards