oskmar

Alla inlägg den 3 januari 2023

Av Elsa Mårtenzon - 3 januari 2023 17:06

 

Jag hade besök i morse, som tittade nyfiket på mig i fönstret...

  

Kall morron och kall dag, det var över 28 grader kallt i morse klockan sex.

Det har hållit i sig under dagen, men några grader mindre.

Det har varit en vacker dag med sol och glittrig snö.

Just nu är det bara 23,6 minusgrader, månen har just nu en molnslöja över sig men syns ändå.

 

Men fy vad det ser kallt ut, burr!

  

Jag hade sån tur idag att Anders stängt in min bil framför en traktor i sitt garage så det blev så att Lovisa fick skjutsa mig på sjukan idag.

Bra tyckte jag att få sätta sig i en varm bil och slippa undan att sopa och skrapa snö och is, skönt! Tack Lovisa!

 

Men solen fanns här...

  

Ännu bättre att Anna Lena, distriktsköterskan sa, att nu tror hon att det är över med såret, det ser ut som att det är läkt om det inte händer nåt alldeles extra. Jag som befarat att jag dragit på mig ett kroniskt bensår, av ren och skär oförsiktighet.

Men blodtrycket vill inte "trappa" ner, ännu.

Man ska ha en hel del tur också, och det har jag haft många gånger i mitt liv, tack och lov!

  

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige:

"Selma Lagerlöfs karriär som författare började 1890 då hon fick första pris i tidningen Iduns romanpristävling.
Priset var 500 kronor för fem kapitel ur Gösta Berlings saga."

 

Ja, det var början det, en ganska blygsam ,men hon blev betydligt större än så. Hon fick så småningom Nobels litteraturpris, ett betydligt mera ärofyllt pris för sitt författande.

Det bästa jag sett under julhelgen på TV är filmatiseringen av hennes roman Jerusalem. Samt dokumentären om Selma Lagerlöf.

Och jag skulle mer än gärna vilja se filmatiseringen om hennes roman "Gösta Berlins saga", också igen. Sådant kan jag gärna se mer än en gång, som jag gjort förut, båda filmerna.

Det är betydligt bättre än "Tomten är far till alla barn", det bhöver man inte se varenda jul! Det räcker med en gång...

 

På radion säger de nu att, i Iran fortsätter de att dömma människor till döden för att de protesterat mot diktatorn.

Det finns många galningar i vår värld, den ene värre än den andre.

Trots att det kan sluta med hängning, hoppas jag att de kan hålla ut och jaga galenregimen bort från tronen och att det kan bli ett land värt att leva i.

  

Dagens namn är: Alfred och Alfrida, grattis på namnsdagen!

Min mormor hade en syster som hette Alfrida, en av de sjutton syskonen.

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses! 

 

Vinter och kyla...

Hej då för den här gången!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards