oskmar

Alla inlägg den 30 januari 2023

Av Elsa Mårtenzon - 30 januari 2023 16:27

En liiiten öppning i molntäcket klockan nio i morse, det blev bättre sen.

 

  I dag har det varit vackert väder med solsken och inget snöfall under dagen.

Temperaturen har varit nära nollan i dag också.

Just nu är det 4,4 minusgrader och några små luckor i molntäcket, som vuxit på sig under eftermiddan.

 

Snö fanns det gott om, sur och tung snö, usch!

  

Det låg dryga dm nysnö på marken i morse, som kom igårkväll och under natten.

Det var tung sursnö, inte lätt att flyta med en snöspade och med mig vid skaftet.

Men jag har gjort så gott jag kunnat, närmare 100 än 20.

Nu har Anders varit här i skymningen och flyttat den på plats, där den ska vara tills våren kommer och den tinar bort. Men det är länge dit och snödrivorna är redan för höga, särskilt för mig om jag ska slänga upp snön med spaden.

Förhoppningsvis är de lägre när det är dags för midsommar.

När jag skottat nästan klart vid huset och runt bilen kom Nils Gunnar och Ingrid och jag hade turen att Nils Gunnar sopade av bilen 1 dm sursnö, efter det gick vi in och det blev elvakaffe och en liten vilopaus.

När de åkte hem skottade jag en stig fram till vedboden och parkeringssplats för sparken och mig där.

 

Utsikten från vedboden...

 

Morfars gamla smedja, i dåligt skick i dagens läge. Lite undanskymd inne vid skogskanten.

  

Jag lyfte fram smör och vetemjöl i gårkväll för rumstemperering och bullbak idag, men fick skippa det, snön tog för mycket tid och ork.

Nu har jag istället skippat min Dorotea- tur i morron, det blir bullbak istället.

 

Ur "3000 otroliga fakta om Sverige":

TV-programmet Hylands Hörna blev en enorm succe` under 1960-talet. Vissa hörnor sågs av 4,5 miljoner tittare."

Slut citat.

 

Ja, men det fanns inte så mycket att välja mellan på den tiden, det var litet utbud när det gällde underhållning och då såg man det som fanns, mangrant.

Det är helt annat nu för tiden, det finns så mycket att välja på så tittarna räcker inte till och tiden räcker nog inte till heller. Och mycket som ska vara roligt är bra strunt.

 

Dagens namn är: Gunilla och Gunhild, grattis till er!

Gunhild har förekommit i Bellvik, hon kom hit och skulle jobba jämsides med Eugen Wiklund på Konsumbutiken i Bellvik. Hon blev kvar i många år, de gifte sig på Eugens dödsbädd, de hade en dotter tillsammans. Gunhild var  föreståndare för butiken i många år efter Eugens bortgång. Dottern Margareta har varit hit ett par gånger och besökt museet i sällskap med sina svärföräldrar, för några år sedan.

 

Ha en fin fortsättning på måndagskvällen, vi ses!

 

Hej då för i kväll!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards