oskmar

Alla inlägg den 15 januari 2023

Av Elsa Mårtenzon - 15 januari 2023 17:08

 

Snön har nog skrämt bort både orrar och rådjur för jag har inte sett varken de ena eller de andra.

  

Precis hela dagen har det snöat och jag blir så less, jag har ju sagt till flera gånger, att det räcker nu.

När det gäller vädret har vi inte mycket att säga till om, det är bara och ta emot det som kommer eller inte kommer.

Just nu är det 6,5 grader kallt och snön fortsätter falla, det är små flingor som jag kallar mannagrynsflingor, men det "ränt" bra nog ändå.

Medan jag var ute och skottade i dag hann det snöa 2-3 cm innan jag var klar.

Dessutom kommer vinden från det hållet nu att jag får snö in i vedboden också.

Det har varit så tätt snöfall i dag så att jag har inte sett över sjön.

 

Det ser ut som ett svart/vitt foto men det existerar inte andra färger såna dagar som i dag.

  

Det sägs och har sagts att söndagen är vilodag men jag har inte tagit fasta på det idag heller.

Men Laila kom hit och vi satt bra länge och surrade efter fikat så jag hann inte bli riktigt bli klar i dag heller, men det ser bra mycket ljusare ut nu. Och sedan så är det ju snön som bromsar för mig.

Och nu sägs det på väderrapporterna att det ska vara ostadigt väder hela veckan. Men det är nog ännu värre på södra delen av landet där de har storm och översvämningar. Men vi kanske får översvämningar när all snön ska tina bort till våren.

Men det tar vi då, inget "klater" i förväg, var sak på sin plats.

I går var det en helikopter ute länge och kollade el-ledningarna och tog bort hindren för strömföringen. Som blivit med anledning av all snön som hänger som stora sjok på träden och de viker sig och faller på ledningarna.

När jag var till Dorotea i torsdags var det så nästan hela vägen och på vissa ställen värre, träden hängde mot vägen, krökta som när det är en stor fisk som nappar på kroken.

Det har varit många strömavbrott i Bellvik också, men den har kommit tillbaka relativt snabbt, det har varit betydligt värre i andra byar.

Tänk att väder kan man prata med alla om och ingen blir stött i kanten och arg! Eller hur?

 

Jag kan inte räkna dem alla, ja, snöflingorna menar jag!

 

Dagens namn är: Laura och Lorents, grattis till er!

 

Ha en fin söndagkväll, vi ses!

 

Nu är det nog svårt för rådjuren att sparka bort snön för att komma åt det frusna gräset. Nu har de nog flyttat till skogs.

Hej då för den här kvällen!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards